İsmail bey: “Kur’ân’ın şevki ise, ruh düşer heyecana; şevk-i meali verir. İşte bu sırra binaen , şeriat-ı Ahmediye (asm) lehviyatı istemez. Bazı alat-ı lehvi tahrim edip, bir kısmı helâl diye izin verip. Demek, hüzn-ü Kur’ânî veya şevk-i tenzili veren alet, zarar vermez. Eğer hüzn-ü yetimi veya şevk-i nefsani verse, alet haramdır. Değişir eşhasa göre; herkes birbirine benzemez.” (Kastamonu Lâhikası, s. 134) Bu cümleyi açıklar mısınız? Şevk-i tenzili veren alet, zarar vermez cümlesini nasıl anlamalıyız?”
Bedîüzzaman Hazretleri müzikle ilgili kerahet veya haramlık durumunu bu veciz sözlerinde bildirmiştir. Dinlenilen müzik, eğer Kur’ân’a dayalı bir şevk içeriyorsa, bundan ruh yüksek şevk ve heyecan duyar. Şevk-i tenzilî, inen vahyi veya inen vahiyle ilgili değerleri konu alan şevktir. Müzik âleti Kur’ân ile ilgili bir hüzün de verse, vahiy değerleri ile ilgili bir şevk de verse, bu zarar vermez.
Fakat Muhammed Aleyhisselâtü Vesselâmın şeriatı nefse çılgınlık veren eğlenceleri istemiyor, insanın isyana sürüklenmesini de hoş görmüyor. Eğer müzik âleti insanın nefsânî hazlarını tahrik ediyor veya insana yetîmâne hüzünler veriyor ve insanı isyana sürüklüyorsa haramdır.
Eğer müzik parçası veya müzik âleti ne haz, ne isyan veriyor, ne de vahiy değerleri ile ilgili bulunmuyorsa, böyle parçalar ruhta meydana getirdiği tesire göre hüküm alır.
Benzer konuda makaleler:
- Şevk-i Tenzili Veren Alet Nedir?
- Göklerin ve yerin şuurlu sakinleri
- Hayvanlar ve bitkilerde aşılama
- Gitar çalmak câiz midir?
- Kur´ân-ı Kerîm´in içerisindeki sıralama
- Mezheplere ne gerek var?
- Cinlerde Allah’ın Kuludurlar
- Hayvanlar da cezalandırılır
- Esma-i Hüsna’yı bildiren vahiydir
- Bediüzzaman siyasetli bir cemaat kurmamıştır
- Kur´ân, noktası virgülüne vahiy eseridir
- Hayvanlar da mahşer yolcusudurlar
- İltifatta ölçü ne olmalıdır?
- Hz. Adem´in (as) çocukları nasıl evlendi?
- Önceden var olan spiral, namaza veya oruca zarar verir mi?