Ahir zamanda geleceği haber verilen Kahtani kimdir?

Adapazarı’ndan Hamit Aksoy: “Yeni Asya´da çıkan bir hadiste Kahtani’den söz ediliyordu. Kahtani kimdir?”

 

Kahtani kelime manası itibariyle “yokluktan berekete” demektir. Diğer taraftan “Kahtan” Yemen’de bir kabile adıdır. Hatta bazı nesep âlimleri Arapları Adnanîler ve Kahtanîler olmak üzere iki ana nesebe ayırırlar.

Cürhümlüler, Kahtanoğulları neslindendi. Hazret-i İsmail (as) Cürhümlüler’den kız alıp evlenmişti. Dolayısıyla Hazret-i İsmail’in (as) evlâtları ana tarafından Kahtanlılara dayanmaktadır. Bazı tarihçiler bu sebeple bütün Arapları nesep olarak Kahtani sayar.

Hadislerde ahir zamanda geleceği haber verilen zevattan veya sıfatlardan birisi de Kahtani’dir. Bir hadiste, “Kahtan’dan bir adam çıkıp insanları asasıyla sevk/idare etmeden kıyamet kopmaz.”1 buyurulur.

Keza İbn-i Asâkîr nakletmiştir ki, Kays b. Câbir, şöyle demiştir: Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurdu: “Benden sonra halifeler, halifelerden sonra umera, umeradan sonra melikler, meliklerden sonra Cebabire, Cebabireden sonra ise Ehl-i Beytimden bir kimse gelir de, O yeryüzünü adaletle doldurur. Ondan sonra da “Kahtani” gelir. Beni gönderen Zata kasem ederim ki, O, diğerlerinden aşağı değildir.”2

Böyle kıyamete yakın ahir zaman haberleri genelde kapalı ve tevil götürür biçimde gelmektedir. Dolayısıyla her tevilde sapma payımızın olduğunu öncelikle itiraf edelim.

“Kahtani” Arap soyunu ifade ettiğine göre sembolik ve müteşabih bir ifade olduğu aşikârdır. Kelime manası olan “yokluktan berekete çıkış” manasını nazara aldığımızda, Hazret-i Mehdi’den sonra gelen, Hazret-i Mehdi’nin ortaya koyduğu ilim ve meslekle hizmet eden ve Hazret-i Mehdi’nin ilimdeki bereketi ile dünyayı ihya eden şahs-ı maneviye yormak pekâlâ mümkündür. Hadiste geçen asayı ilme yormak gerekir.

Aksi takdirde şahıslar bazında yorumlara girişmekle sağlıklı bir tevile ulaşamayız kanaatindeyiz. Doğrusunu Allah bilir.

Dipnotlar:
1- Buharî, Menakıb 7; Müslüm, Fiten 60.
2- Ramuzul-Ehadis, s. 518.

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Risale-i Nur’un haberî sıfatlarla ilgili yorumu
1.783
Tamer Bey: “Allah’ın eli, inmesi, arşa istivası, ruhu, gülmesi ve sevinmesi vs. Bu tarz âyet ve hadislerde geçen sıfatları Risale-i Nur nasıl yorumluyor?” HABERİ SIFATLARIN ANLAMI Allah’ın Haberi ...
Mehdî meselesinin fazlaca konuşulmasının mahzurlari var mı?...
1.769
Mehdî meselesinin Risâle–i Nur dairesi içinde fazlaca konuşulmasının, tartışılmasının mahzurları var mı? Mahzurları elbette ki var. Bunlara, aynen iktibas suretiyle şöylece değinmek mümkün: “O gel...
On İki İmam ve Hazret-i Mehdi
1.230
Salih Sütçüoğlu: “On İki İmam kimlerdir? Son İmam Mehdi-yi Azam hakkında bilgi verir misiniz? Bir hadiste Peygamber Efendimiz (asm): ‘Biz yedi kişi ceddin efendisiyiz: Ben, Ali, Hamza, Cafer, Hasan, H...
Tefekkürün faziletleri
588
İsmail Bey: “Âyet, Hadis ve Risale-i Nur’a göre tefekkürün önemi nedir?” ANLAM OLARAK TEFEKKÜR Tefekkür, Arapça’da f-k-r kökünden gelen bir kelimedir. Lügatte derinliğine düşünmek, inceden inceye fi...
Ebu Hüreyre (ra) neden çok hadis rivayet etti?
861
H. B. Rumuzlu okuyucumuz: “Ebu Hüreyre gerçekten güvenilir birisi midir? Neden çok hadis rivayet etmiştir?”   Ebu Hüreyre (ra) bir sahabedir. Hadislerine elbette güvenilir. Fakat Ebu Hüreyre ...
Kıyamet ve ebedî saadet
1.279
İsveç’ten okuyucumuz: “Kıyametten sonra insanlık için saadet var mıdır? Risale-i Nur’da bu konuda neler söylüyor?”   ŞAHSIMIZIN KIYAMETİ ÖLÜMDÜR Kıyametten sonra insanlığı ebedî bir saadet b...
Allah her şeyden evvel neyi yarattı?
797
Zülfikar Balpetek: “Levlake hadisinin kaynağını bazı hocalar kabul etmiyorlarmış. Bu konuda ne diyeceğiz?”   KÂİNATIN VARLIK SEBEBİ Levlake hadisi bir hadis-i kutsîdir. Manası şudur: “Sen ...
Mehdi, Deccal geldikleri vakit herkes onları tanıyacak mı?...
2.978
Mehdi, Deccal geldikleri vakit herkes onları tanıyacak mı? Hayır. Mümkün değil. Bunlar öyle kolayca bilinse, zaten zaman âhirzaman olmaz, fitne–fesat meydan alamaz olurdu. Ahirzaman şahısları, anc...
Kur’ân ve diğer dinî kitaplar
2.026
S. rumuzlu okuyucumuz: “Kur’ân okumak ile diğer dînî kitapları okumak arasında tercih yapılır mı? Tercih yapmak istesek, hangisi daha sevaplıdır?   Kur’ân Allah kelâmıdır. Doğrudan Allah kelâ...
Kur’ân münkirlere meydan okuyor
648
Mine Hanım: “Agnostik bir sitede Kur’an’dan bir âyet yazmışlar. Allah’ın (c.c) insanlara “Kur’an’ın benzerini yapabiliyorsanız yapın, bir harfini bile yapamazsınız” dediği bir âyet. Sonra da Peygamber...
Kur’ân’da Mehdi’ye işaret var mı?
1.515
Bir okuyucumuz : "Kur’ân’da Mehdi’ye işaret var mı"? Kur’ân’da Mehdî’ye sarih mânâda bir işaret bulunduğunu bilmiyorum. Olduğunu da sanmıyorum. Fakat, yaş-kuru ne varsa herşeyin kıymeti nisbetinde iç...
Mehdi ne zaman gelecek?
687
Samsun’dan Azize Elif Şahinyılmaz: “Üstad Hazretleri bir mektubunda, ‘Tâ ahir zamanda, hayatın geniş dairesinde, asıl sahipleri, yani Mehdî ve şakirtleri Cenab-ı Hakkın izniyle gelir, o daireyi genişl...
Fırat´ın suyu kırmızı akar
6.283
Ermenek’ten Haydar Açıkbaş: “Dicle ve Fırat arasında çıkacak savaşla ilgili Peygamber Efendimiz (asm) neler bildirmiş? Bu hadislerin yorumları nelerdir? Bu rivâyetlerin günümüzdeki olaylarla ne derece...
İslâm’da doğru bilginin kaynakları nelerdir?
6.297
Salih Bey: “İslâm’da doğru bilginin kaynakları nelerdir? Her duyduğumuzu doğru bilgiden sayabilir miyiz?”   İSLÂMİYET ZÜLCENAHEYNDİR Her duyduğumuzu doğru bilgiden saymayı Kur’ân nehyediyo...
Âyetler ve yorumlar
682
Ersin AKBULAK: “Ben bir fizikçiyim. İmkânlarım ölçüsünde Kur’ân’ı okuyorum ve inceliyorum. Kur’ân’da kabir azabı ile ilgili bir işâret görmedim. İşte meselâ, Yasin Sûresi 52. âyet: “Eyvah başımıza gel...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir