Yüksek bir huzurda selâmlaşma

Hasan Bey: “Peygamber Efendimiz’in (asm) Mi’rac’da Rabbimizin huzuru teşehhüdünde bulunurken takdim ettiği “Ettehiyyatü El-Mübareketü Es-Salâvatü Ettayyibatü Lillâhi” kelime-i tayyibelerinin manalarını istirham ediyoruz.”

 

YÜKSEK BİR HUZURDA

Mi’rac’da Peygamber Efendimiz’in (asm) Rabbimizin huzurunda sarf ettiği o nuranî kelâm Ettahiyyâtü duâsı olarak namazlarımıza girmiştir. Namazın, mü’minin mi’racı olduğunun bir mührüdür bu.

Ettahiyyatü duâsı ile ilgili iki ayrı rivayet vardır. Abdullah ibn-i Mes’ûd’dan (ra) gelen rivayet ile İbn-i Abbas’tan (ra) gelen rivayet! Bu iki rivayet aşağı yukarı aynı metindir. Sadece “ilk cümlede” bir sıralama farkı vardır. Her iki rivayette de bazı kelimeler bir birlerine göre farklı yerlerde gelmişlerdir. Her iki rivayet de sahihtir.

İbn-i Abbâs’ın (ra) rivâyeti şöyledir: “Allah Resûlü (asm) bize Kur’ân’dan bir sûre öğretir gibi Ettahiyyatü’yü öğretti.

Ettahiyyatü’yü şu lâfızlarla söylerdi:

“Ettehiyyâtü’l-mübârekâtü’s-Salâvâtü’t-Tayyibâtü Lillâhi. Esselâmü Aleyke Eyyühe’n-Nebiyyü ve Rahmetullâhi ve Berekâtühû. Esselâmü Aleynâ ve Alâ İbâdillâhis’Sâlihîn. Eşhedü en-lâ ilâhe illallah ve Eşhedü enne Muhammeden Abduhû ve Resûlüh.”1

Bu Şafiilerin namazda okuduğu metindir. Hanefiler İbn-i Mesud’dan (ra) gelen metni okuyorlar. Her iki rivayetin de Peygamber Efendimiz’e (asm) dayandığında şüphe yoktur. Öyleyse, her iki rivayet de sahihtir ve haktır. Bu farklılık; genişliktir, zenginliktir, güzelliktir ve büsbütün rahmettir.

Mİ’RACDA BİR ULVÎ SELÂMLAŞMA

Üstad Saîd Nursî’nin Altıncı Şuâ’ya aldığı, İbn-i Abbâs’ın (ra) rivâyetidir. Resûl-i Ekrem Efendimiz’in (asm) Mî’racda Cenâb-ı Hakk’a karşı selâm yerinde sarf ettiği bu ilk cümleyi Üstad Bedîüzzaman kelime kelime şöyle tefsir ediyor:

Ettehiyyâtü: Bütün hayat sahibi varlıkların hayatlarıyla gösterdikleri tesbîhât, Yaratıcı’larına takdim ettikleri fıtrî hediyeler ey Rabb’im, Sana mahsustur. Ben dahi bütün onları bilerek, düşünerek, hissederek ve îmân ederek Sana takdim ediyorum.”

El-mübârekâtü: Bütün bereket ve tebrik sebebi ne varsa, “bârekallah” dedirten ve mübarek denilen hayatın özü ve çekirdeği olan mahlûkların, bilhassa tohumların, çekirdeklerin, tanelerin ve yumurtaların fıtrî mübârekiyetlerini, tebriklerini, bereketlerini ve ibadetlerini onları temsilen Sana takdim ediyorum.

Es-Salavâtü: Canlıların özü olan ruh sahibi varlıkların hususî ibadetlerini ve duâlarını Rabb’im, onları temsilen Sana arz ediyorum.

Et-Tayyibâtü: Rûh sahibi varlıkların da özü olan kâmil insanların ve mukarrebîn meleklerin kalplerinin tertemiz şükür ve zikirlerini, nuranî ve yüksek ibadetlerini, Rabb’im, onları temsilen Sana takdim ediyorum.

YÜKSEK ŞEHADET

İlk cümle içinde Peygamber Efendimiz (asm) bütün taifelerin, bütün varlık sınıflarının ve bütün kâinât cüzlerinin selâmlarını arz ettikten sonra; Cenâb-ı Hak şöyle mukabele buyuruyor:

“Allah’ın selâmı, rahmeti ve bereketi; selâmını getirdiğin varlıkları temsilen sana olsun ey Şanlı Nebi!”

Peygamber Efendimiz (asm) bu İlâhî selâma da şöyle mukabele de bulunuyor:

“Senin yüce selâmın bütün varlıklar olarak (veya Cebrail ile birlikte) üzerimize ve Senin sâlih kullarının üzerine olsun.”

Mi’racda Peygamber Efendimizin (asm) Cenâb-ı Hak ile olan bu selâmlaşmasını işiten ve şâhit olan Cebrail Aleyhisselâm da, “Eşhedü en-lâ ilâhe illallah ve Eşhedü enne Muhammeden Abduhû ve Resûlüh.” diyerek, yani “Ben şehâdet ederim ki Allah’tan başka hak Ma’bûd yoktur. Ve yine ben şehâdet ederim ki, Muhammed Allah’ın kulu ve elçisidir.” diyerek bu şehadeti ifade ve ikrar etmiştir.2

İslâmiyet Allah’ın selâmını temsil eden dindir. Bu dini yaşayanlar “salihlerdir.”

Salihler Allah’ın selâmına mazhar olmuşlardır. Allah’ın selâmına mazhar olanlar dünyada ve ahirette mahzun olmazlar.

GÜNÜN DUÂSI

Ey karar, hikmet ve hüküm sahibi! Ey şeref, izzet ve beka sahibi! Ey hamd, şükür ve sena sahibi Allah’ım! Din-i Mübin-i İslâm’ı yaşayan Salihler hürmetine dünyamıza ve ahiretimize barış ve esenlik lütfet! Üzerimize hidayet yağdır! Bizi Salihlerden eyle! Âmin.

Dipnotlar:
1- Müslim, Salât, 16/403.
2- Şuâlar, s. 86-88.

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Yüz şehid sevabı nasıl kazanılır?
927
Aydın’dan Turgay Namdar: “Fesad-ı Ümmet zamanda benim bir sünnetime ittiba eden yüz şehidin ecrini kazanabilir. Hadisinde geçen bisünneti kelimesinin anlamı nedir. Buradan -benim sünnetimi-, -benim he...
Mi’rac’da velâyet ve risâlet sırları
164
Recep Albayrak: “Mi’raç Risalesinde, Peygamber Efendimiz’in (asm) mi’raca velâyetiyle gittiği, risaletiyle döndüğü kaydı var. Bu ne demektir?”   MÂNÂ OLARAK VELÂYET Risâlet Hak’tan halka e...
İnsanlığın kurtuluşuna kilitlenen peygamber
97
Nevşehir’den Ali Doğruer: “Mî’rac Gecesi’nde Peygamber Efendimiz’in (asm), Hazret-i Mûsâ (as) ile görüşerek birkaç kez Cenâb-ı Hakk’ın katına çıkıp namaz vakitlerinin sayısı hakkında görüşme yaptığına...
Kader planını lehimize nasıl çeviririz?
896
Salih Bey: “Bir rivayette Peygamber Efendimiz (asm) Miraç’ta kader kaleminin cızırtısını işitiyor. Bu ne demektir? Kader ve kaza daha önce yazılmamış mıydı? Bu çerçevede az sadakanın belayı defettiğin...
Zât-ı Risâletin (asm) şemaili
147
Düzce’den Abdullah Topçu: “Peygamber Efendimiz’in (asm) şemaili saçı, sakalı, yürüyüşü… vesair nasıldı? Sakalı uzun muydu?”   ŞEMAİLİN MÂNÂSI Zat-ı Risaletin, yani Peygamber Efendimiz’in (...
Kader kaleminin cızırtısı
653
Konya’dan okuyucumuz: “Buhari’deki bir rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) miraçta kader ve kader kaleminin cızırtısını işitiyor. Kader ve kaza daha önce yazılmamış mıydı? Bu rivayeti değerlendiri...
Mi’rac’da işitilen kalem cızırtıları
591
Konya’dan okuyucumuz: “Buharî’deki bir rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) Mi’raç’ta kader kaleminin cızırtısını işitiyor. Kader ve kaza daha önce yazılmamış mıydı? Bu rivayeti değerlendirir misin...
Kader kaleminin cızırtısı
2.128
Konya’dan okuyucumuz: “Buharî’deki bir rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) miraçta kader ve kader kaleminin cızırtısını işitiyor. Kader ve kaza daha önce yazılmamış mıydı? Bu rivayeti değerlendiri...
Ufuk-u âlâda ezeli saatler
584
Bu gece Mi'rac Gecesi. Kâinat Efendisi Hazret-i Muhammed’in (asm) kâinat ötesine, vücup âlemine, İlâhî huzura dâvet ve kabul edilişinin izini, hatırasını, feyzini taşıyan gece bu gece. Affın, merhame...
Mi’rac ve mekân
480
Duran Bey: “Peygamber Efendimiz (asm) Mi'raca çıktığında Sidretü’l Münteha ve Kab-ı Kavseyn’e ulaştı. Cenâb-ı Allah mekândan münezzeh olduğuna göre bu mekânlar nerede? Allah'a bu mekânları verebilir m...
Şifâ âyetleri ve şifâ duâları
71.530
Şanlıurfa’dan okuyucumuz: “Peygamber Efendimiz (asm) hastalara ne gibi duâlar yapmıştır?” İnsanın hastalandığında şifâ için sebeplere müracaat etmesi, bu çerçevede doktora gitmesi, doktorun tavsiye...
Levh-i Mahfuz’da kalem sesleri
2.920
Konya’dan okuyucumuz: “Buhari’deki bir rivayete göre Peygamber Efendimiz (asm) Mi’raçta kader ve kader kaleminin cızırtısını işitiyor. Kader ve kaza daha önce yazılmamış mıydı? Bu rivayeti değerlendir...
Hilye-i Şerif gerçek midir, bid’at mıdır?
197
İstanbul Tuzla’dan Selçuk Çelik: “Hilye-i Şerifin hakikati var mıdır? Yoksa bid’at mıdır? Ben kendime Hilye-i Şerif tablosu almıştım. Sıhhatini inkâr edenler oldu.”   O (ASM) NASILDI? Hily...
Adalette Nuşirevan’ın neresindeyiz?
192
İzmir / Karabağlar’dan Ali Akbaş: “Kur’ân’ın dört esası nedir? Adalet ve ibadet arasında nasıl bir ilişki vardır? Adaletin önemi ile ilgili İslâm tarihinden yaşanmış örnekler verebilir misiniz?” &nbs...
Çocuğa isim vermek
1.688
Erzurum’dan okuyucumuz: “1- İki çocuğu olanlar çocuklarından birisine Peygamber Efendimizin (asm) adını koymazlarsa şefaatinden mahrum kalırlar diyenler var. Doğru mudur? 2- Zübeyir ne anlama geliyor?...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir