Pürüzsüz iman nasıl elde edilir?

Tokat’tan Nuri Kapısız: “İşaratül İcaz, s. 74’teki iman tanımından hareketle, Allah’a, meleklere, peygamberlere, kitaplara, kadere ve ahiret gününe pürüzsüz nasıl iman edilir?”

 

İmanın Tanımı

Allah’ın varlığına ve birliğine, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, ahiret gününe ve kader ve kazaya ve Allah’ın indirdiği bütün emir ve yasakların hepsinin hak ve gerçek olduğuna kayıtsız şartsız, istisnasız ve pürüzsüz inanmaya “iman etmek” denir.

Pürüzsüz İmanın Mahiyeti

Pürüzsüz iman kişiyi doğrudan Yaratıcısına bağlayan bir nurdur. Kişiyi yalnızlık ve kimsesizlik vahşetinden korur. Çünkü iman eden kişi, en yalnız ve çaresiz olduğu zamanlarda bile Allah’ın kendi yanında olduğunu anlar, duâsını ve yalvarışlarını işittiğini ve cevap verdiğini bilir. Hiç kimse kendisini sevmese ve değer vermese bile, Allah’ın kendisini sevdiğini ve değer verdiğini anlar ve kimsesizlik vahşetinden kurtulur. İman etmeyen kişi gerçek manada yetim ve kimsesiz gibidir. İmansızlığı onu ihtiyaç duyduğunda çalacağı bir kapıdan, ağladığında gözünün yaşını silen bir şefkat elinden mahrum bırakmıştır. O artık dünyada gerçek manada mutluluktan uzaktır.

Bediüzzaman insanın iman nuruyla en yüksek mertebe olan alâ-yı illiyyine çıkacağını ve Cennete lâyık bir kıymet alacağını; küfür karanlığı ile de esfel-i safilin denilen en aşağı mertebeye, Cehenneme ehil bir duruma düşeceğini bildiriyor.1

Pürüzsüz İmanın Muhtevası

Pürüzsüz iman, Allah’a ve Allah’ın indirdiklerini -şüpheye yer vermeyecek biçimde- kalben tasdik edip dil ile ikrar etmekten ibarettir. Kalp ile tasdik, “içten ve yürekten inanmak” demektir. Dil ile ikrar da, inancını dil ile söylemek ve inancını yaşamaktır. İmanını dil ile ikrar eden kimse için, “içten ve yürekten inandığı” şeklinde hüsn-ü zan edilir.

İmanda Kulun İradesi Var mıdır?

İman bir hidayet nurudur. Hidayet doğrudan Allah’ın dilemesiyle kulun kalbine gelir. “Sen sevdiğine hidayet edemezsin. Ancak Allah dilediğine hidayet eder. Hidayete erecekleri Allah daha iyi bilir.”2 Âyetinden anlaşılan Allah’ın hidayet etme yetkisini Peygamberine (asm) bile vermediğidir. Ancak kulun kendi iradesi bunun dışındadır. Kul eğer Allah’a yönelmek isterse Allah kuluna hidayet ediyor. Bunu şu âyet müjdeliyor: “Allah, Kendisine kalbi ile yöneleni hidayete erdirir.”3 Nitekim Bediüzzaman’a göre iman Cenâb-ı Hakk’ın beşer vicdanına bir ihsanıdır, vicdanın iç yüzünü tamamıyla ışıklandırır. Bunun için Cenâb-ı Hak kulunun iradesini adi bir şart sayar.4 Kalben yönelen kulunun kalbine iman nurunu yerleştirir.5

İmanın Pürüzlerini Gidermek İçin

Malûm; dünya hayatında imtihan gereğidir ki, zıtlıklar iç içedir. Sıcak ile soğuk, aydınlık ile karanlık, güzellik ile çirkinlik, iyi ile kötü, nur ile nar, hayır ile şer hep mücadele halindedirler.

İman ile de mücadele eden pürüzler hep var olagelmiştir. Bu pürüzlerin başlıcaları şunlardır: İnkâr, şüphe, vesvese, itminansızlık, itimatsızlık, kanaatsizlik, zaaf ve taklittir. Esasen bu pürüzlerin hepsi “vesvese” nevindendir. Akıllı davranırsak teyakkuza, sorgulamaya, ciddiyete, araştırmaya, hakikati bulmaya, taklidî imandan kurtulmaya, tahkikî imana ulaşmaya ve kâmil imanı elde etmeye vesile olurlar. Boş bulunursak ise bu vesveselerin her birisi dev birer pürüz olurlar ve bizi -Allah korusun- imansızlık uçurumuna yuvarlandırırlar veya imanımıza büyük hasar ve zaaf verirler.

Bu açıdan “bir Allah var ve ben O’na iman ettim” deyip bırakmamalı; imanımızı güçlendirmek için elimizden gelen gayreti göstermeliyiz. Bu bizim için farz bir vazifedir. Günümüzde imanımızı güçlendirmek için Kur’ân’dan gelen şahane bir dostumuz var: Risale-i Nur! Dolayısıyla günümüzde imanımızı pürüzlerden kurtarmak, güçlendirmek ve taklidi imandan tahkiki imana ulaşmak için muhakkak, ama muhakkak, hem şahsî olarak, hem de bilen arkadaşlarla birlikte Risale-i Nur okumalıyız.

Ve bu cehdimize ölünceye kadar devam etmeliyiz.

Dipnotlar:
1. Bediüzzaman Said Nursî, Sözler, Yeni Asya Neşr. İstanbul, 2004, s. 494,
2. Kasas Sûresi: 56.
3. Ra’d Sûresi: 27.
4. Bediüzzaman, Sözler, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2004, s. 760.
5. Bediüzzaman, İşaratü’l-İ’caz, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2009, s. 74.

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Kalplerin mühürlenmesi
464
Ahmet Bey: “Kalplerin mühürlenmesi ne demektir?”   Bakara Sûresi’nin konuyla ilgili âyeti şöyledir: “Kâfirleri uyarsan da, uyarmasan da birdir; onlar inanmazlar. Allah onların kalplerini ve k...
Kalbe Gelen Vesveseler
1.145
E.Y. Rumuzlu okuyucumuz: “Ben gerek gusül, gerekse abdest alırken şüphe ve vesvese sonucu bol su kullanıyorum. İsraf etmiş olur muyum? Bu vesvese ve şüpheleri gidermenin çaresi nedir? Yirmi Birinci Sö...
İman hizmetinde hüsn-ü zan
446
Nurdan Hanım: “Bu zamanda hizmet nasıl olmalıdır? Herkes kendi çapında nasıl hizmet edebilir? Sadece evde Risâle-i Nur okumakla, namazını kılmakla ve derslere gitmekle bencillik mi yapmış olur? Kimile...
İman ile amel-i salih birbirini beslemeli
640
Ali Bey: “Amele yansımayan bir iman kurtuluş vesikası olabilir mi? Risale-i Nur okuyanın imansız kabre girmeyeceği müjdesini açıklar mısınız? Ne demektir? Bir an-ı seyyâle iman ve intisap ne demektir?...
Dertlerin ve sıkıntıların hayır ciheti var mıdır?
6.702
Abdullah Bey: “Bazen insan, dertlerin ve sıkıntıların altında eziliyor. Dertlerin ve sıkıntıların hayır ciheti var mıdır?”   Biz mü’miniz; Allah’a inanıyor ve güveniyoruz. İmanımız bize öyle b...
Cinler ve Şeytanlar niçin yaratılmıştır?
3.842
Murat Damla ve arkadaşları: “Cinler, şeytanlar niçin yaratılmıştır? Bunlar insanlara zarar verirler mi? Nasıl korunacağız? Allah bunları niçin yaratmıştır? Ufolar ve uzaylılar var mıdır?” Cenâb-ı Hak...
Bölünme kabul etmeyen Âmentü cümlesi
825
Burdur’dan okuyucumuz: “Amentü duâsı Kur’ân-ı Kerim’de var mıdır? Bütün şartlarını açıklar mısınız?”   İmanın bölünmeyen altı esasının ve şehadet kelimesinin beyanını ihtivâ eden Âmentü cü...
İman hakikatleri okuyarak mı yaşanmalı, yoksa yaşayarak mı o...
784
KKTC’den Eyüp AKTAŞ: “İman hakikatlerini okuyarak mı yaşamalı, yoksa yaşayarak mı okumalıyız? Hangisi daha efdal ve tesirlidir?”   İman hakikatlerini hem okuyarak yaşamalıyız. Hem yaşayarak...
İmanın mahalli neresidir?
407
Ayşegül Hanım: “İmanın mahalli neresidir? ‘Batın-ı kalp ayine-i Samed’dir” sözünü açıklar mısınız?” İmanın mahalli Kalp iç duygularımızın merkezidir. Ruhumuzu ve duygularımızı yöneten emir komuta ...
İşittik ve itaat ettik
4.373
Ali Bey: “Bakara Sûresi 284 – ‘Göklerdeki her şey, yerdeki her şey Allah’ındır. İçinizdekini açığa vursanız da, gizleseniz de Allah sizi, onunla sorguya çeker de dilediğini bağışlar, dilediğine azap e...
Müşahhas deliller ve iman imtihanı
345
Semih bey: “1-Kur’ân’ın birçok ayetinde düşünmemiz istenirken, somut kanıt gösterilmeden iman kavramından söz edilmesinin hikmeti nedir? 2-Yaratıcı’nın ibadet istemesinin hikmeti nedir? Sevgi içimizde...
Hz. Adem (as) cennetten niçin çıkarıldı?
2.257
Yiğit Bey: “1- Hz. Âdem’e yasaklanan Cennet meyvesinin içeriği nedir? Bu yasak Hz. Âdemle Havva’nın cinsel anlamda birlikte olmaları mıdır? Cennet madem helal dairesinde bir mükâfat yeridir. Yasak ned...
İman tazelemenin önemi
777
Mesaj rumuzlu okuyucumuz: “İman tazelemenin önemi nedir? İman kalpten nasıl gider?”   İMAN NEDİR? İman Allah’a kalpten intisap ve bağlılıktan ibarettir. Bizi Yaradan’ımıza bağlayan en güçlü ba...
İman, amel ve tevhit kelimeleri
879
Antalya’dan Ahmet İleri: “1- Allah için namaz kılıp oruç tutup sonra, cehaletten dolayı şirk sözü söyleyip şirk eylemi yapan insanların itikat açısından durumları nedir? 2- Allah’a ibadet ettiği hal...
Değil mi ki unuttun; unutulacaksın!
1.257
Hatice Hanım: “13. Söz’ün İkinci Makamında Bediüzzaman kabre üç tarz ile girildiğini ifade ettikten sonra, ‘Bu iki şık bedihîdir, delil istemiyor, göz ile görünür’ diyor. Bu meseleyi açıklar mısınız?”...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir