Peygamber Efendimiz’in (asm) yaratılış güzellikleri

Abdullah Topçu: “Peygamber Efendimiz’in (asm) şemaili saçı, sakalı, yürüyüşü… vesair nasıldı? Sakalı uzun muydu?”

 

ŞEMÂİLİN MÂNÂSI

Öncelikle ifade edeyim ki, Kutlu Doğum haftasına girdik. Peygamber Efendimiz’in (asm) dünyaya teşriflerinin bin dört yüz kırk altıncı sene-i devriyesini idrak ediyoruz. Diyanet İşleri Başkanlığı bu seneki kutlu doğum temasını “Hz. Peygamber ve Güven” olarak açıkladı. İsabetli bir konu. Çünkü güvenilir olmak esasen bir insanlık meselesidir. Güven vermek ve güvenilir olmak Peygamber Efendimiz’in (asm) Peygamber olmadan önce de en belirgin vasfı idi. Sallallahü aleyhi vesellem.

Zat-ı Risaletin, yani Peygamber Efendimiz’in (asm) beşerî yönüne ve yaratılış özelliklerine şemail deniyor. Mübarek huyu, güzel karakteri, nihayet kemaldeki davranışları, emsalsiz tavır ve hareketleri, her karesi örnek ahlâkı, eşsiz güzellikteki yaratılışı ile ilgili bilgilerin tümü şemail-i şeriftendir.

Risale-i Nur’un şakirtlerinden Osman Nuri bir rüyasını şöyle anlatıyor: “Rüyamda, Şemail-i Şerife muvafık, gayet nuranî bir surette Hazret-i Peygamber Aleyhissalâtü Vesselâmı oturduğu yere dayanmış bir vaziyette gördüm. Bu anda bir sadâ geldi ki, Hazret-i Peygamber Aleyhissalâtü Vesselâmın bir yaveri geliyor. Kapılar birden bire kendi kendine açıldı. Risale-i Nur naşirlerinin Üstadı olan zat içeriye girdi. Hazret-i Peygamber Aleyhissalâtü Vesselâm, Üstadımıza şefkatkârâne bir iltifat göstererek, dayandığı vaziyetten doğruldu. Ben de ağlayarak uyandım.”1

ŞEMÂİLİ BİLMENİN FAYDASI

Peygamber Efendimiz’in (asm) hayatının her adımı, her nefesi ve her bir beşerî özelliği vahyin kontrolünde olduğundan, şemail-i şerifi bilmekle sünnet-i seniyyeyi daha iyi kavramış oluruz. Her anı vahiy kontrolünde bulunan bir hayatı öğrenmek ve örnek almak dünyanın en güzel işidir. Vahyin, beşeriyetin kurtuluşu için ortaya koyduğu modelin keyfiyetini ve nasıllığını bilip yaşadıkça insanlığımız değer kazanır ve insaniyet-i kübra yolunda yükselmiş oluruz.

Şemail-i şerifin her asırda yansımaları da olmalıdır ve vardır. Her asrın mücedditleri ve imamları şemail-i şerifi örnek alırlar, şemail-i şeriften kendilerine düşen hisseyi hayatlarıyla yansıtırlar.

Nitekim Peygamber Efendimiz (asm) ahir zamanda geleceğini müjdelediği imamın yaratılış olarak kendi şemail-i şerifine benzeyeceğini şöyle bildirmiştir: “Dünyanın ömrü bir tek gün bile kalmış olsa, Allah o günü uzatır da, benim ehl-i beytimden birisini gönderir. Onun ismi ismime benzeyecek, yaratılışı yaratılışıma benzeyecek, ahlâkı ahlâkıma benzeyecek. Yeryüzü nasıl zulümle doldurulmuşsa, onu silip her yere adaleti getirecek.”2

ŞEMÂİL-İ ŞERİF’TEN ÖRNEKLER

“Peygamber Efendimiz (asm) yaratılışça insanların en güzeli, ahlâkça en mükemmeli idi. Sünnetli ve göbeği kesik olarak doğmuştu. Hissiyatı çok kuvvetli idi. Pek uzaktan işitir, kimsenin görmeyeceği mesafeden görürdü. Mübarek sakalları uzun değildi, bir tutamdan fazlasını alırlardı.”3

Hazret-i Ali Efendimiz (ra) bildiriyor:

“Peygamberimiz (asm) ne aşırı uzun, ne kısa idi. O orta boylu idi. Mübarek yüzlerinin rengi kırmızımsı beyazdı, gözleri siyah, kirpikleri sık ve uzun, vücudu tüysüzdü. Bir kimseye baktıklarında yalnızca başları ile değil, bütün vücutları ile dönerlerdi. Sırt kısmında, kürekleri arasında nübüvvet mührü vardı. O insanların en cömerdi, en doğru sözlüsü, en yumuşak huylusu ve en arkadaş canlısı idi. Yürürken mütevazı yürürler ve fakat adımlarını vakarlı atarlardı. Kendilerini ansızın görenler, heybeti karşısında sarsılırlar. Fakat onu biraz tanıyınca, O’nu her şeyden çok severlerdi. O’nun üstünlüklerini anlatmak isteyen birisi bunu ifade edecek kelime bulamazdı. Sadece ‘Ben O’nun gibi birisini görmedim’ demek suretiyle onu anlatma hususunda yetersizliğini itiraf etmek zorunda kalırdı.”4

Hint b. Ebi Hale (ra) şöyle anlatıyor:

“Resulullah (asm) yaratılıştan heybetli ve muhteşemdi. Mübarek yüzü nur saçardı. Saçları kıvırcık ile düz arası idi. Uzattıkları zaman saçları kulak yumuşaklarını geçerdi. Rengi nurani beyazdı. Sakal-ı şerifleri sık ve gür idi.”5

Sallallahü Aleyhi Vesellem.

Dipnotlar:
1- Sikke-i Tasdik-i Gaybi, 22.
2- Ebu Davud, 2/343.
3 -Ahmed Cevdet Paşa, Kısas-ı Enbiya,
4/364 4 -Tirmizi,
5 -El-İsabe, 3/611, 612.

 

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Gusül abdestinin hikmetleri
2.455
Halil Yılmaz: “Neden gusül abdesti alıyoruz? Guslü abdesti alırken önce neden namaz abdesti alıyoruz? Doğrudan yıkanılsa olmaz mı? Cenabetlikten gusül abdesti ile çıkmanın tıbbî bir izahı var mıdır?”...
Adalette Nuşirevan’ın neresindeyiz?
227
İzmir / Karabağlar’dan Ali Akbaş: “Kur’ân’ın dört esası nedir? Adalet ve ibadet arasında nasıl bir ilişki vardır? Adaletin önemi ile ilgili İslâm tarihinden yaşanmış örnekler verebilir misiniz?” &nbs...
Akika ve adak kurbanı
6.249
Murat Koç: “Doğan çocuğuma adakta bulunmuştum. Çocuğum bir aylık oldu. Akika mı daha önemlidir, adak mı? İlk önce hangisini kesmem icap ediyor. Veya kurban bayramını beklesem hem akika, hem adak hem d...
Meşveret disiplini
362
Denizli’den Nihat Aydın: “Meşveret disiplini ve müeyyidelerinin uygulaması hakkında bilgi verir misiniz?”   Sünnet olan, bir meseleyi meşveret etmektir. Bir mesele eğer, meşveret edilerek y...
Şakada bir ölçü var mıdır?
84
İstanbul’dan okuyucumuz: “Şakada bir ölçü var mıdır? Varsa nedir?” ŞAKANIN İFRAT VE TEFRİT HALİ Şakada bir ölçü vardır elbette. Esasen ölçüsüz davranışımız yoktur. Her davranışta ifrat, tefrit ve ...
Sünnette iktisat etmek
621
Nuray Hanım: “İktisat nedir? İktisat etmek güzel midir, yoksa cimrilik demek midir?”   Sözlükte tutumlu olma, tasarruf, biriktirme, aşırılıklardan uzak durma, orta yolda olma, itidal üzere o...
Şafiîlere göre sünnet namazlar
80.797
Bursa’dan bayan okuyucumuz: “Şafiî Mezhebine göre namazlarda sünnetleri nasıl ve kaç rekât kılmamız gerekir?” Şafiî mezhebine göre farz ve sünnet namazların rekât dağılımı şöyledir: a) Beş vakit f...
Abdest üzeri
465
Orxan Siraceddinli: “Destemazdan sonra kurulanmak farzdır mı?” Sanıyorum abdesti kast ediyorsunuz. Abdest aldıktan sonra kurulanmak sünnettir.
Sünnet olmanın fayda ve hikmetleri
630
Ahmet Özdemir: “Allah insanı en güzel şekilde yarattığına göre erkekler neden sünnet olur?” SÜNNET EDEPTİR    Bediüzzaman’ın ifadesiyle, “Sünnet-i Seniyye edeptir. Hiçbir meselesi yoktur ki, a...
Kıyamet ve ebedî saadet
1.243
İsveç’ten okuyucumuz: “Kıyametten sonra insanlık için saadet var mıdır? Risale-i Nur’da bu konuda neler söylüyor?”   ŞAHSIMIZIN KIYAMETİ ÖLÜMDÜR Kıyametten sonra insanlığı ebedî bir saadet b...
Haccın farzları ve vacipleri
104.293
Pakistan Rawalpindi’den Günnur Aksu: “Haccın farzları ve vacipleri nelerdir? İhram nedir? İhram ile niyet arasında bir fark var mıdır? İhram yasakları nelerdir?” Haccın farzı üçtür: 1- İhram, 2-...
Aksırmanın edepleri, sünnetleri, hükümleri
751
Kadir Bey: “Aksırmanın adap ve erkânı var mıdır? Aksırma duâsında geçen “Yehdina ve yehdikümullah” ne demektir? Hikmetleri nelerdir?” Aksırmanın Edepleri Burun zarının ve nefes kaslarının ani bir ...
Sünnette kurban
1.156
“Kurban kesmenin fazîletleri nelerdir? Peygamber Efendimiz (asm) her sene kurban kesmiş midir? Adak kurbanı borcu olan birisi, kurban bayramında kestiği kurbanı adak yerine sayabilir mi? Veya önceliği...
Yüz şehid sevabı nasıl kazanılır?
980
Aydın’dan Turgay Namdar: “Fesad-ı Ümmet zamanda benim bir sünnetime ittiba eden yüz şehidin ecrini kazanabilir. Hadisinde geçen bisünneti kelimesinin anlamı nedir. Buradan -benim sünnetimi-, -benim he...
Sünnet sevabından istifade etmek
1.316
Ankara’dan Hanım okuyucumuz: “Bilmeden Sünnet-i Seniyyeye uymanın sevabı var mıdır? Meselâ ben önceden uyguladığım bazı görgü kuralarının sünnet olduğunu sonradan öğrendim. Sünnet sevabından istifâde ...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir