Yalova’dan Nur Muhammed Ceyhan: “Babam ve ağabeyim Risale-i Nur hizmeti için verdiği parayı zekâtıma sayıyorum diyorlar. Bu zekât yerine geçer mi? Aldığı Yeni Asya gazetesi parasını da zekât niyetiyle verebilir mi? Ayrıca dinî kitap, dergi, radyo vs gibi yayınlara yapılan harcamalar zekâta sayılabilir mi?”

CİHADDA KILINÇ YERİNE KALEM

Asrımızın cihad vasıtası kılınç değil, kalem ve yazıdır.

Nitekim kılınç, Peygamber Efendimiz (asm) nezdinde kalemden, yazıdan ve mürekkepten daha muteber değildir. Buyuruyor ki: “Kıyamet günü âlimlerin mürekkebi şehitlerin kanı ile tartılır. Âlimlerin mürekkebi üstün gelir.”

Ve dolayısıyla Nur nesli için kalem ve yazı kullanarak Nur hakikatlerini anlatmak, anlatmaya vesile olmak, anlatılan nüshaları ve sayfaları çoğaltmak, neşretmek ve dağıtmak hiç tereddütsüz cihaddır.

NAŞİRLERİN HİZMETİ

Bediüzzaman Hazretleri diyor ki: “Risale-i Nur, bir daire değil, mütedahil daireler gibi tabakatı var. Erkânlar ve sahipler ve haslar ve nâşirler ve talebeler ve taraftarlar gibi tabakatları var.”1

Risale-i Nur’a kendi malı gibi sahip çıkan, onu neşretmeyi ve ona hizmet etmeyi hayatî vazifesi bilen talebeler, “naşirler” unvanını alıyorlar.

Talebeler ve naşirler ismen ve bedenen Bediüzzaman’ın duâsına mazhar oluyorlar.2

İşte “Yeni Asya” basın ve yayın hayatında her gün sıradan bir gazete vitriniyle tezahür etmekle beraber, uhdesinde ifa ettiği kudsî bir vazife sorumluluğu taşıyor.

Bu gazete ve bu gazetenin yayıncıları, dağıtıcıları, okuyucuları ve müntesipleri, kader-i İlâhînin süfyanizmin zulümatını dağıtma görevini kendisine verdiği şahs-ı manevînin mühim bir temsilcisi.

Bu şahs-ı manevî, yirmi sekizinci âyette işaret edilen 1393’lü yıllardan beri, yani yaklaşık kırk yıldan fazla bir zamandan beri, taviz vermeden, hâkim güçlere serfüru etmeden, nurdan ve şahs-ı maneviden başka hiçbir otoriteye boyun eğmeden, defalarca kapatıldığı halde susmadan ve yılmadan gazete, kitap, dergi lisanlarıyla ve imkân bulduğu diğer neşir vasıtalarıyla Nuru neşretme, şerh ve izah etme hizmetini kılınç yerine kalemle ve yazıyla sürdürüyor.

Öyleyse bu şahs-ı manevînin çıkardığı gazeteyi, kitabı, dergiyi ve süreli veya süresiz yayın organlarını satmak, satın almak, dağıtımını yapmak, abone olmak, abone bulmak, tavsiye etmek cihad hükmündedir.

FÎ SEBİLİLLAH MADDESİ

Kur’ân, zekât verilecek yerlerden birini “fî sebilillah”3 olarak belirliyor.

Fi sebilillah maddesini dört mezhep uleması cihad, yani i’la-yı kelimetullah olarak yorumlamıştır. Ve dört mezhebe göre, mücahidin kılıncı, kalkanı, ok’u, silâhı, atı, barınağı, yiyeceği ve sair bütün ihtiyaçları bu kalemden karşılanabiliyor.

Çünkü İslâm’ı tebliğ etmek için sıcak çatışmalara girme zorunluluğu bulunan eski zamanda cihad malzemeleri bunlardı. Çünkü savaşıp müstebit yönetimleri etkisiz hale getirmeden o ülkenin halkına ulaşamıyordunuz!

Şimdi ise tek kişinin burnu bile kanamadan bütün dünya halklarına ulaşılabiliyor, medeni metotlarla hak din tebliğ edilebiliyor!

Öyleyse bugünün cihadı manevî bir boyut kazanmıştır. Bediüzzaman bu sebeple diyor ki: “Dâhildeki cihad-ı mânevî, mânevî tahribata karşı çalışmaktır ki, maddî değil, mânevî hizmetler lâzımdır.”4 Keza Bediüzzaman diyor ki: “Evet, nasıl ki eski zamanda İslâmiyet’in terakkîsi, düşmanın taassubunu parçalamak ve inadını kırmak ve tecavüzatını defetmek silâh ile, kılınç ile olmuş; istikbalde, silâh, kılınç yerine, hakikî medeniyet ve maddî terakki ve hak ve hakkaniyetin manevî kılınçları düşmanları mağlûp edip dağıtacak.”5

Öyleyse, “berahin-i katıa”, yani bürhanlar ve hikmetler, yani Sözler ve Risaleler, bu zamanın elmas kılıncıdır,6 seyfülislâmdır, İslâm’ın kılıncıdır.7

BUGÜN ZEKÂTI HİZMETE VERMEK BİR ZARURETTİR!

Bizce mesele o kadar açık ki, bugün için cevazın da ötesinde, vacip derecesinde bir zaruret halini almıştır. Bediüzzaman bu vücubu şöyle ifade ediyor: “Bir zamandan sonra o Medresetü’z-Zehrâ İslâmiyete ve insâniyete göstereceği hizmetle, şüphesiz bir kısım zekâtı bil’istihkak kendine münhasır edecektir.”8

İşte biz, Bediüzzaman’ın 1908’li yıllarda “bir zamandan sonra” dediği zaman dilimlerinin içinde yaşıyoruz.

Öyleyse içinde bulunduğumuz şahs-ı maneviye ait bulunan gazete, dergi, kitap, sesli ve sessiz, süreli veya süresiz her türlü yayın organlarını ve hizmetlerini daha çok kişiye ulaşsın, daha büyük hizmetler yapsın, sesi kısılmasın ve dünya çapında ses versin diye zekâtlarımızla desteklemek bir zarurettir!

Aksi, bu meseleyi bilenler için mesuliyet olur!
Bu zamanda bu bir sorumluluktur ve zorunluluktur!
Allah kabul etsin. Âmin!

Dipnotlar:
1- Kastamonu Lâhikası, s. 188.
2- Mektubat, s. 329.
3- Tevbe Sûresi: 103.
4- Emirdağ Lâhikası, s. 48.
5- Hutbe-i Şamiye, s. 98; Tarihçe-i Hayat, s. 94, 149.
6- Tarihçe-i Hayat, s. 105, 243.
7- Tarihçe-i Hayat, s. 244.
8- Münâzarât, s. 129, 130.


KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Eczanedeki ilâçların zekâtı
1.353
“Eczanedeki ilâçların zekâtını ne şekilde hesaplayıp belirleyebilirim?” Diğer ticaret ehlinin yaptığı gibi, eczanede olan ticaret malı olarak bulundurduğunuz ilâçları sayarsınız. İlâç alımlar...
Zekât kimlere verilir?
1.309
“Zekât nerelere verilmelidir?” Kur’ân’da zekâtın sekiz sınıfa verilebileceği beyan edilir. Bunlar: Fakirler, miskinler, zekât işinde çalışanlar, müellefe-i kulûb, köleler, borçlular, Allah yolunda ...
Zekât vermenin başlıca âdâbı
151
Bayan Okuyucumuz: “Zekât, fidye veya fitre verirken verdiğimiz kişinin 3 defa ‘aldım kabul ettim’ demesi gerekir mi? Bundan başka dikkat etmemiz gereken hususlar nelerdir?”   İSLÂM’IN BEŞ ŞAR...
Zekat ve Fitre üzerine
1.762
Zülal Kaya: “Evliyim. Ailemin borçları var ve şehir dışında okuyan kız kardeşim bulunmaktadır. Zekâtımın bir kısmını kız kardeşime verebilir miyim?” Kız kardeşinize zekât vermeniz size iki kat s...
Alacak zekata dönüştürülebilirmi?
1.025
Şanlıurfa’dan Mehmet Demir: “Bir fakire satılan mal veya verilen bir borcu; o fakir parayı veremiyorsa zengin o parayı zekâttan sayabilir ve düşebilir mi? Zengin ve zekât yükümlüsü birisi, fakirden...
Zekât çeşmesine en güzel mecra
94
Ali Karakaş: “Üstadımızın Münazarat’ta zekâtın verileceği mecra için bir havuz yapınız tavsiyesini açıklar mısınız?”   BÜYÜK BİR ÇEŞME VAR Zekât kendimizden başkasının derdine deva olması ...
Annem hava kötü olunca derse gitme diyor
1.160
İstanbul’dan Hamdi Göcek: Annem hava kötü olunca (derse) gitme, üşürsün diyor. Ne yapmam lâzım? (Yaşım 50’den fazladır.) Anneler şefkat meleği gibidirler. Siz yüz yaşında da olsanız onların gözünde ç...
Aidat zekât ve fitre ortak harcanır mı?
863
Tevfik Demirbaş: “Aidatlarla birlikte zekât ve fitreyi de alarak bir havuzda toplayarak, hepsini de kira, dershane gideri, vakıf ücreti gibi ortak harcamalarda kullanmanın dinen bir sakıncası var mıdı...
Allah tövbe edenin tövbesini kabul ettiği halde Salebe’yi ne...
2.143
Hasan Kesme: “Salebe hadisinde anlatılanlar sahih midir? Allah tövbe edenin tövbesini kabul ettiği halde Salebe’yi neden affetmedi?” Salebe Rivayeti Nedir? Taberi, Kurtubi, Vahidi, Elmalılı1 gibi ...
Aylık aldığımız maaşa zekât düşer mi?
2.614
Kırşehir’den İbrahim SERT: “1- Aylık aldığımız maaşa zekât düşer mi? Düşerse nasıl hesaplanır? 2-Vergi zekât yerine geçer mi?” Memurların maaşları, işçilerin ücretleri, avukat, doktor, mîmar, mühen...