Kurban bayramına doğru

Mehmet Bey: “Kurbanlık alırken nelere dikkat edelim?

KURBANLIK HAYVAN ALIRKEN 

Kurbanlık bir hayvanı satın almak demek, hayvanı belirleyip kesin bir usul ile hayvanın tümünü kendimize vacip kılmak demektir.
Bu, hayvanı görmek, tercih etmek, üzerinde karar vermek ve kesin bir şekilde satış işlemiyle olur.
Telefonla, hayvanı görüp belirlemeksizin, satıcıya “Hayvanlarından birisini bana ayır. Fiyatını sonra görüşürüz.” Demekle kurbanlık hayvan satın alınmış ve kendimize vacip kılınmış olmaz.
Çünkü esasen böyle bir akit sahih olmaz.
Hayvan pazarı veya satıcılar gezilir, hayvanlar görülür, fiyatları sorulur, danışabileceğimiz kimseler varsa danışılır, hayvanın kurbanlık şartlarını haiz olup olmadığı, kusur taşıyıp taşımadığı, yaşı, başı, boyu, endamı incelenir. Üzerinde karar kılınmışsa, fiyatı ile ilgili pazarlık teklif edilecekse edilir. Verilen teklife göre satıcının kabulü dikkate alınarak, belirlenen bir hayvan üzerinde karar verilir, el sıkışılır.
Pazarlığı kesinleşen ve satın alınan hayvanın teslim alınması esastır. Satıcı kabul ettiği takdirde hayvan kurbana kadar satıcıda da bırakılabilir şüphesiz. Fakat satıcı buna zorlanmamalı, bu bir ön şart olarak koşulmamalı, ön şart koşulacaksa, satıcının kurbana kadar bakım ücreti almasının hakkı olduğu teslim edilmelidir.
Çünkü hayvan artık, kurban için vacip bir hayvan hükmünde, satın alan kişiye veya kişilere ait olmuştur. Uhrevi bir mahiyet taşıyan bu aidiyet, sırat köprüsünü, cenneti ve ebediyeti içine alan bir değer ihtiva ettiğinden kutsaldır.
Hayvanın fiyatının götürü olarak veya canlı kilo usulüyle ya da güvenilir başka bir usul varsa onunla ve nihayet pazarlık usulüyle başta belirlenmesi ve peşin olarak ödenmesi daha faziletlidir.
Bununla beraber, kesildikten sonra neresinin tartılacağı ve kilo başı fiyatının ne olacağı tartışmasız belirlenmek ve üzerinde anlaşmaya varılmak şartıyla kesim sonrası tartı usulüyle de fiyat belirlenebilir. Fakat hayvanın tümünün alınmış olduğu; yani kellesi, ciğeri, derisi, bağırsakları, paçası ve tırnakları dâhil hayvanın hiçbir aksamının satıcıya bırakılamayacağı hususunda şüphe olmamalıdır.

OKU:   İkram mı, adak mı?

SEFERİ DE KURBAN KESEBİLİR
İstanbul’dan okuyucumuz: “İstanbul’da oturuyorum. Kurban Bayramında Çanakkale’ye gideceğim. Kurbanımı orada kesebilir miyim? Olmaz diyenler var.”
Seferi olan birisinden kurban sakıt olur. Yani seferi kişi kurbandan muaftır.
Fakat durumu ve imkânı iyi olup seferde bir zorluk olmayacaksa kurban kesebilir. Hiçbir sakıncası yoktur.
Eğer kurban keserse vacip olarak keser. Yani vacip bir hükmü yerine getirmiş olur.
Yani seferi iken kurban kesmenin hükmü nafile olduğu halde, eğer keserse vacip sevabı alır.

KURBAN BAĞIŞLAMAK
E. B.Ü rumuzuyla soran okuyucumuz: “1-Ben, çok yakın birisine kurban bütün olarak verilebilir mi, onu öğrenmek istiyorum. Bu sene çok borçlu, çok yakın bir akrabam var. Ona bütün olarak bağışlamak istiyorum. Bu dinen mümkün mü? 2-Kurban bayramında adak kesilir mi?”
Kurban bağışlamak iki şekilde de mümkün.
1-Ya kesimi bizzat siz yaparsınız. Etini doğrudan bağışlarsınız.
2-Ya da hayvanı veya parasını söz konusu yakınınıza verirsiniz. Size vekâleten o hayvanı satın alır, size vekâleten keser ve etini de kendisi kullanır.
Böyle bağışlarda ihtiyaçlı bir akrabanızı tercih etmeniz nedeniyle iki sadaka ecri de kazanmış olursunuz inşallah.

KURBAN BAYRAMINDA ADAK
Adak kurbanını kesmek için Kurban Bayramını beklemeye gerek yoktur. Adak kurbanı şarta bağlı olarak adanmışsa, şartın gerçekleştiği günden itibaren ilk fırsatta; şartsız olarak adanmışsa, niyet edilen zaman içinde kesilir.
Eğer gecikmiş bir adak varsa, yine kurban bayramını beklemeye gerek yoktur.
Bununla beraber, kurban bayramında adak kesmekte bir sakınca da yoktur.
Adak kurban bayramında kesilmişse eğer, etinden yenmeksizin sadece fakire-fukaraya dağıtılır.
Allah kabul etsin. Âmin.

OKU:   Kurban bayraminda nikahlanan kurban kesmesi gerekir mi

Benzer konuda makaleler:

image_pdfimage_print
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir