Antalya’dan Hasan Aksoy: “Bir kardeşimiz, “İmam-ı Şaranî’ye göre bu sene Kadir Gecesi 11 Temmuz 2015 Cumartesi’yi Pazar’a bağlayan gecedir” diyor ve kendisinin de aynı kanaatte olduğunu söylüyor. Bedîüzzaman Hazretlerine göre Kadir Gecesi ne zamandır?”

HER GECEYİ KADİR BİLMELİDİR

Ramazan-ı Şerif ayının son on gününe girdik. Bundan böyle her geceyi Kadir Gecesi bilmelidir. Ve evrat ve ezkarımızı, duâ ve niyazımızı buna göre hiç vesvese etmeden her geceye yaymamızda yarar vardır. Bu gecelerden birinde Kadir Gecesine rastladığımızda, biz bilmesek de seksen yıllık bir amelin feyzine inşallah mazhar oluruz. Nitekim Peygamber Efendimizde (asm): “Kadir Gecesini Ramazan’ın son on gününde arayın.”1 buyurmuştur.

Bir başka rivayette Efendimiz (asm): “Bu gece bana gösterilmişti, sonra unutturuldu. Siz, son onda ve tek gecelerde arayın. Ayrıca bu gece kendimi su ve çamur içinde secde eder gördüm.”

Ebu Said (ra) devamla diyor ki: Resûlullah (asm) itikâf mahallinde iken, o günün sonuna doğru hava bozdu. Mescid o sıralarda dallarla örtülmüş çardak şeklindeydi. Hz. Peygamber’in (asm) burnu ve burun yumuşağı üzerinde secde dolayısıyla su ve çamur bulaşığını gördüm. Bu gece 21. gece idi.”2

İMAM-I ŞARANİ’YE GÖRE KADİR GECESİ

Kadir Gecesinin hangi gece olduğunun ihtilâfı dolayısıyla ulema, asfiya ve evliya muhtelif yorumlar yapmışlar, keşif ve müşahedelerde bulunmuşlardır. Bunlardan birisi de İmam-ı Şaranî’nin keşfidir. İmam-ı Şarani’nin Kadir Gecesi ile ilgili yorumu şöyledir: ‘Ramazan Pazar günü girerse Kadir Gecesi Ramazanın 28’ini 29’a bağlayan gecedir; Pazartesi günü girerse Kadir Gecesi 20’sini 21’e bağlayan gecedir; Salı günü girerse Kadir Gecesi 26’sını 27’ye bağlayan gecedir. Çarşamba günü girerse Kadir Gecesi 18’ini 19’a bağlayan gecedir. Perşembe günü girerse Kadir Gecesi 24’ünü 25’ine bağlayan gecedir. Cuma günü girerse Kadir Gecesi 16’sını 17’ye bağlayan gecedir. Cumartesi günü girerse Kadir Gecesi 22’sini 23’e bağlayan gecedir.’ İmam-ı Şârânî Hazretlerinin 30 sene Kadir Gecesiyle bu tarife göre müşerref olduğu rivayet ediliyor.

Burada, Ramazan-ı Şerif ayının giriş günlerine göre yapılmış bir tesbit var. Ama bunun hikmeti yok. Yani Ramazan-ı Şerif ayı Pazar günü başlayınca Kadir Gecesi neden Ramazan-ı Şerif ayının 20’sini 21’e bağlayan gece oluyor? Bu sorunun cevabı verilmemiştir. Bu hesap doğru olabilir mi? Olabilir. İnkâr etmiyoruz.

Fakat bu hesap, diğer gecelerin de Kadir Gecesi olma ihtimalini göz ardı etmemizi gerektirmez.

Bu yorum İmam-ı Şarani Hazretlerine aittir. Ümmetin kabulü ise 25. veya 27. Gecedir. Şafiiler 25. Geceyi, Hanefiler de 27. Geceyi Kadir Gecesi saymışlardır.

Bediüzzaman Hazretlerinin vefat tarihi olan 23 Mart 1960, Ramazan’ın 25’nci gecesi idi. Malûm: ‘Mehdi Aleyhisselâm Leyle-i Beratta doğar, Leyle-i Kadir’de vefat eder.’

Keza âlimlerden bazıları Kadir Sûresinde geçen ve Kadir Gecesine işâret eden “hiye” zamirinin, Kadir Sûresinin 27. kelimesi olmasından; bazıları da Kadir Sûresinde 3 defa geçen “Leyletü’l-Kadr” ifadesinin her birinin cifirce 9 etmesi ve toplamda 27 etmesinden hareketle bu gecenin 27. gece olduğu kanaatindedirler.

BEDİÜZZAMAN’A GÖRE KADİR GECESİ

Rivâyetler ve yorumlar gösteriyor ki, Kadir Gecesi olarak bir gece üzerinde yoğunlaşmamalı; her Ramazan gecesini Kadir Gecesi bilmelidir.

Bedîüzzaman Hazretleri Kadir Gecesinin bütün Ramazan içinde saklanmış olduğunu bildiriyor ve bunun hikmetinin, Ramazan boyunca duâya ve ibâdete devam etmek olduğunu haber veriyor.3

Bediüzzaman şu ifadesinde ise 27’ye işaret ediyor: “Hadîs-i şerifin sırrıyla Ramazan-ı Şerifin nısf-ı âhirinde, hususan aşr-ı âhirde, hususan tek gecelerde, hususan yirmi yedisinde, seksen küsur sene bir ibadet ömrünü kazandırabilen Leyle-i Kadirin ihyasına…”4

Nihayet Bediüzzaman ümmetin kabulünü önemseyerek meseleye son noktayı koyuyor:

“Yarın gece Leyle-i Kadir olmak ihtimali çok kuvvetli olmasından, bir kısım müçtehidler o geceye Leyle-i Kadri tahsis etmişler. Hakikî olmasa da, madem ümmet o geceye o nazarla bakıyor, inşaallah hakikî hükmünde kabule mazhar olur.”5

Dipnotlar:

1- Müslim, İtikâf 5, (1172).
2- Buhârî, Fadlu Leyleti’l-Kadr 2, 3, İtikaf 1, 9, 13; Müslim, Sıyâm 213, (1167).
3- Sözler, s. 309.
4- Emirdağ Lâhikası, s. 268.
5- Şuâlar, s. 438.


KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

İbadet tamam, ama aileyi ihmal etmeden
3.885
İstanbul’dan Ahmet Bey: “Eşim bir süreden beri eşini ve evini ihmal etmeye başladı. Hanımlarla kendi aralarında görevler alıyorlar; gece 03.30’dan sonra okuma yapmak için birbirlerini uyandırıyorlar. ...
Rahmet gazaba hâkimdir
768
 Hasan Bey: “Eğer Rabbimiz bizleri ibadet etmemiz için yaratmışsa neden ruhumuzu günaha girmeye sevk ettiren donanımlarla donatmıştır? Günah işliyor diye, gaflette diye insanların çoğunun yarısından f...
Bayramı hak eden mü’minlere tebrikler
731
 Günümüze ve gönlümüze bir bayram sevinci daha doğdu. Orucu farz kılan, ardından ikrâm ve izzetiyle bayramı bir sevinç günü kılan Cenâb-ı Allah’a sayısız hamdler ve şükürler olsun. Sahi... Sayılı gü...
Ramazanda oruç tutmamak
702
Ramazanda oruç tutmamayı mubah kılan özürler nelerdir? Ramazan orucu bedenin kendi lezzetlerini ve tabiî ihtiyaçlarını terk etmesi esasına dayandığı için, böyle bedenî ibâdete güç yetiremeyen kim...
80 senelik ömür
411
Bandırma/Edincik’ten Fikri Burmaoğlu: “Ramazan Risâlesindeki 7. Nükte’de geçen ‘Evet bir tek Ramazan seksen senelik ömür semerâtını kazandırabilir, Leyle-i Kadir ise nassı Kur’ân ile bin aydan daha ha...
Allah neden ibadet ister?
512
Semih Bey: “1- Kur’ân’ın birçok âyetinde düşünmemiz istenirken, müşahhas delil gösterilmeden iman kavramından söz edilmesinin hikmeti nedir? 2- Yaratıcı’nın ibadet istemesinin hikmeti nedir? Sevgi içi...
Ramazan-ı mübarek ve Kur’ân
511
 Abdullah Bey: “Ramazan ile Kur’ân arasındaki bağlantıyı açıklar mısınız?” Ramazan-ı Şerifin manası ve mahiyeti ile Kur’ân-ı Kerim arasında çok yakın bir irtibat ve yakınlık bulunduğunu kaydeden Bed...
Oruç fidyesi üzerine
715
Abdulmuhsin Bey: “Ramazan orucunu tutmakta zorlanan, sonra da tutamayacak kadar yaşlı olan birisi tutamadığı günleri nasıl telafi eder?” İslâmiyet kolaylık ve rahmet dinidir. İslâm dinini göndere...
İbadeti ihmal büyük bir cürümdür
1.329
Ağrı’dan Kerim Kahraman: “Asa-yı Musa 3. Hüccet-i İmaniye, Hatime, 1. Suâl, 2. Paragrafta geçen, insanın ibadet yapmazsa mevcudatı tahkir, kemâlâtını inkâr ve tecavüz etmesi ne demektir? Açıklar mısın...
Bediüzzaman’a göre Ramazan ve Kur’ân
1.228
Abdullah Bey: “Bediüzzaman’a göre Ramazan ile Kur’ân arasında bağlantı var mıdır?” RAMAZAN VE KUR’ÂN Bedîüzzaman Ramazan Risalesinin Altıncı Nüktesinde, Ramazan-ı Şerifin manası ve mahiyeti ile Ku...