Mustafa Kertmen: “Muhakemat’ta geçen, “müteharrik olan küre-i zemine ve cereyanıyla beraber müstakarrında istikrar eden Şems’e…”1 cümlesinde dünyanın hareketli, güneşin müstakar olduğundan bahsediyor. Bu kısmı açar mısınız?”
Malumdur ki dünya da güneş de hareketlidir. Bu cümlede de güneşin, mihverinde istikrar bulduğunu, yani hareketinin bir nizam içinde bir karara ve istikrara kavuştuğunu anlıyoruz. İstikrar durgunluk değil, düzenliliktir. İstikrarsızlık düzensizlik ve rastgeleliktir.
Nitekim güneşin sakin olmadığını Bediüzzaman şu cümlelerinde de zikretmiştir:
“Kendi müstakarrı içinde manzumesinin istikrarı ve nizamı için hareket ediyor.”2
“Güneş bir meyvedardır, silkinir; tâ düşmesin seyyar olan yemişleri.”3
Güneşin silkinmesi, hareketidir.
Dipnotlar:
1- Muhakemat, Yeni Asya Neşr., İstanbul, 2013, s. 31
2- Sözler, s. 636
3- Sözler, s. 636
Benzer konuda makaleler:
- Allah için olmak ne demektir?
- Allah’ın Kur’ân’da yemin etmesi ve lânet okuması ne anlama geliyor?
- Zihayat, Ziruh ve Zişuur
- Kırkayağın aklını karıştıran sır
- Abdestsiz âyet okunur mu?
- Ay’da hayat ve ışık var mıdır?
- Gemiyi karaya oturtan görüşler
- Kıyamet ve ebedî saadet
- Üç büyük rehberin işaretleri
- Yusuf Aleyhisselam nefsine itimat etmiş midir?
- Müspet hareket bir Kur’ân emridir
- Ebedî saadetin gerekçesi
- Tedbirde odun yığınlarının yeri
- Esma-i Hüsna’yı bildiren vahiydir
- Ebedî saadet nedir?