Gıybet dinlemek

Kenan Sert: “1- Gıybet dinleyen yapan gibi olduğuna göre isteyerek veya istemeyerek dinlediğimiz gıybetten sorumlu muyuz?

2- Camide cemaatten bazıları namaz sonrasında tespih çekerken tespihi ayakları arasına girecek kadar aşağıda tutuyorlar. Bunun bir sakıncası var mıdır?”

 

Kur’ân, “Kulak, göz ve kalp; bunların hepsi de yaptıklarından mesuldür.”  1 buyuruyor.
Ebu’d-Derda’nın rivayetiyle Sevgili Peygamberimiz (asm) buyurdu ki: “”Kim Müslüman kardeşinin şeref ve namusunu savunursa, Allah da kıyamet günü onun yüzünü cehennemden korur.”2

Gıybeti yapan dil; dili kullanan kalp; gıybeti dinleyen ise kulaklardır.
Yukarıdaki âyet her üçünü de mesul tutuyor.
Peygamber Efendimiz’in (asm) müjdesiyle; bir Müslüman’ın gıybeti yapıldığında, o Müslüman’ın şeref ve namusunu savunmak ise, cehennemden korunmaya sebeptir.

Gıybet yapmak veya isteyerek dinlemek mesuliyeti gerektirir.
İstemeyerek kulak misafiri olmak ise, inşaallah af olur.

Her günahın tövbesi olduğu gibi, gıybet yapmanın veya isteyerek dinlemenin de tövbesi vardır: Bediüzzaman Hazretleri gıybet yapan veya dinleyen için tövbe yolunu şöyle gösteriyor: “Eğer gıybet etti veyahut isteyerek dinledi; o vakit ‘Allahümma’ğfirlenâ ve limeni’ğtebnâhü’ (Allah’ım! Bizi ve gıybetini yaptığımız kişiyi bağışla) demeli, sonra gıybet edilen adama ne vakit rast gelse, ‘Beni helâl et’ demeli.”  3

Tespih tanelerine gelince… Tespih taneleri sadece çekilen tespihin adedini gösteren bir araçtır. Bu tanelerde herhangi bir kutsallık yoktur. Esas olan kalpteki takva ve Allah korkusudur. Allah’a yükselen de budur.

Kur’ân’ın boğazlanan kurbanlarla ilgili şu ifadesini tespih taneleri için de değerlendirebiliriz: “Boğazlanan kurbanlık hayvanların ne eti, ne de kanı Allah’a ulaşmaz; Allah’a ulaşacak olan, sizin takvanızdır.”  4

Dipnotlar:
1- İsra Sûresi: 36.
2- Riyaz’üs-Sâlihîn Tercüme ve Şerhi,: 5/252.
3- Mektubat, s. 268.
4- Hac Sûresi: 37.