Gayrimüslim hakkında gıybet caiz midir?

Ergin Boz: Gayrimüslim hakkında gıybet caiz midir?

 

GAYR-I MÜSLÜM’İN GIYBETİ YAPILIR MI?

Kur’ân’daki emir ve yasaklar öncelikle Kur’ân’a inanan Müslümanları bağlar. Nasıl namaz emri Müslüman içindir; kâfire namaz farz değildir. Kâfire farz olan öncelikle iman etmesidir. Gıybet de böyledir. Haram olarak Müslüman’ı bağlar. Yani Kur’ân, Müslüman’ın Müslüman’a gıybetini haram kılar. Nitekim gıybeti haram kılan âyet, “Ey iman edenler!…. Bazınız bazınızı gıybet etmesin.”1 buyurmuştur.

Ancak madem gıybet etmek bir rezilettir, bir insanlık ayıbıdır, Kur’ân’ın zemmettiği bir husustur. O zaman farz olarak olmasa da sünnet olarak, fazilet olarak gayr-i Müslimin de gıybeti yapılmamalıdır. Barış içinde olmayan, harp halinde olan ve anlaşmalara uymayan gayr-i Müslimler ise İslâm’ın himayesinde değildirler. Gıybetleri yapılabilir.

Gayr-i Müslim’i üç kategoride ele alacağız:

1- Harp halinde olduğumuz gayr-i Müslim. Gıybeti yapılır. Bilhassa onların kötülenmesi Müslüman’ın cesaretini arttırabilir, harbin lehimize sonuçlanmasına katkı sağlayabilir.

2- Barış içinde olduğumuz gayr-i Müslim. Bunlar kendileriyle savaş halinde olmadığımız Hıristiyan ve Yahudi’lerdir. Genel itibariyle şimdiki Hıristiyan ve Yahudiler gibi. Fakat İsrail Yahudileri Müslümanlarla savaş halinde olduğundan bu zırhın dışındadır. Müslümanlarla barış içinde olan gayr-i Müslim’lerin gıybetinin yapılmaması, İslâm ahlâkını izhar açısından daha faziletlidir.

3- Zimmetimizde bulunan gayr-i Müslimler. Bunlar Müslümanların içinde yaşayan, Müslümanlarla vatandaşlık anlaşması bulunan, anayasal haklara sahip olan ve her türlü hukuku Müslümanlara emanet edilmiş bulunan ve kendilerine eskiden ‘zimmî’, şimdilerde ‘azınlık’ denilen gayr-i Müslimlerdir.

(Zimmî kelimesi zimmetten gelir. Gayr-i Müslim’in Müslüman’ın zimmetinde ve teminatında olduğunu, kılına zarar gelirse yarın Allah’ın soracağını hatırlatan hukukî bir terimdir. Fakat onun yerine şimdilerde kullanılan ‘azınlık’ kelimesi, hiçbir hukukî ve ahlâkî manası olmayan, aşağılayıcılık vasfı da olan bir kelimedir. Eski kelimelerin kıymetini bilelim!)

Bu üçüncü sınıftaki gayr-i Müslimler, Müslümanların zimmetinde ve teminatında olduklarından, Müslüman yasalarına riayet ettikleri sürece gıybetlerini yapmak haramdır.

Dipnotlar:
1- Hucurat Sûresi: 12.

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Kul hakkından uzak durmalı
2.938
Mersin’den okuyucumuz: “Bundan 20 sene önce birisine 40 gram altın borç verdim. Aradan 20 sene geçtiği halde ödemiyor. Ben de helâl edemiyorum. Kul hakkının önemini açıklar mısınız?” İnsanların sos...
Kazanç peşinde iken ölmek
549
Helal rumuzlu okuyucumuz: “Mal uğrunda ölmek kişiye bir manevî mertebe mi kazandırır, yoksa günah mı kazandırır?” Mal Uğrunda Öldürülen Şehittir Hak edilmiş bir mal ile, hak edilmemiş bir mal arasın...
Farklı mezhepleri uygulamada nelere dikkat edelim?
2.480
Şerife Dayı: “Mâliki’yi taklit eden bir Hanefi’nin gusülde, namaz abdestinde ve namazda dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir?” Dört Mezhebin de İçtihatları Haktır Bir mezhep sâliki, keyfi olarak ...
İtaat etmez; ancak isyan da etmez!
678
İrfan Tunalı: “Gayr-i Müslim ya da lâik kanunlarla idare edilen bir devlette yaşayan bir Müslüman’ın oranın yasalarına uyma zorunluluğu nedir? Meselâ vergi kanunlarına muhalefet edebilir mi? “Müslüman...
Gıybet dolayısıyla helâllik istemek
2.884
İzmir’den İbrahim Aydın: “Peygamberimiz (asm) gıybeti nasıl tanımlıyor? Risâle-i Nur’dan gıybet konusunu okuyunca,—kendim için söylüyorum—durumumuzun vahim olduğunu fark ettim. En yakınlarımızın bile,...
Dünya caziptir ve tatlıdır
485
İzmir’den okuyucumuz: “Peygamber Efendimizin (asm) temel hayat ve dünya görüşlerini anlatır mısınız?”   Söz, Peygamber Efendimiz Aleyhissalâtü Vesselâm’ın. O’nun (asm) hayat ve dünya görüşl...
Cennet çocukları
1.399
Lüleburgaz’dan Mustafa Topal: “Gayr-i müslimlerin çocukları Cennette hizmetçi olacak deniyor. Bu doğru mu? Doğru ise bu adalet midir?” Bizim ve insanlığın gayesi Allah’ın rızasını kazanmaktır. Allah’...
Sosyal hizmeti suistimal etmek
529
Hüseyin Dal: “Benim sorum; bir öğrencinin Akbil'ini (elektronik bilet-paso) sivil bir kişiye vermesinin hükmü nedir? Yani öğrencilik haklarının başkalarına kullandırılmasının hükmü nedir?” Akbil'i ...
Malın kirli yüzü
512
Salih Bey: “Zekât malı arındırır sözünü açıklar mısınız? Nasıl arındırır? Bir alın teri ürününden ibaret olan helâl malın kirleri nelerdir ki, zekâtla arınmış olsun?” Haram mal zaten kirli maldır. Bu...
Evlâtlık almak ve evlâtlık hukuku
441
Fuat Bey: *“Evlât edinmenin dînimizce hükmü nedir? Evlât edinilen şahıs erkekse büyüdüğünde hanıma; kız ise büyüdüğünde babaya nâmahrem olmaz mı?” Evlât edinme, evlâtlık alma veya evlâtlık verm...
Cariyelerin hakkı
472
Diyarbakır’dan Said Kurt: “Nisa Sûresi, 3. âyette, ‘Eğer hanımlarınız arasında adaleti yerine getiremeyeceğinizden korkarsanız, sadece bir tane ile veya sahip olduğunuz (cariyelerle) yetinin. Bu, adal...
Gıybete dikkat!
548
Isparta’dan okuyucumuz: “Gıybeti açıklar mısınız? Kişinin arkasından hüsn-ü zan edilse gıybet olur mu?”   Gıybet, Müslüman’ın gıyabında hoşuna gitmeyecek ölçülerle konuşmaktır. Hüsn-ü zan ise, ...
Mazluma Allah yeter!
741
Konya’dan Ali Osman Karakaya: “Şu cümlede geçen musika-i İlâhi ne demektir? “Sivrisinek tantanasını kesse, bal arısı demdemesini bozsa, sizin şevkiniz hiç bozulmasın, hiç teessüf etmeyiniz. Zîra, kâin...
Göz hakkı , kul hakkı !
12.584
Bursa’dan Eyüp OTMAN: “Göz hakkı nedir? Yol kenarındaki bir ağaçtan göz hakkı diye orada yiyecek kadar alınabilir mi? Bu kul hakkı olur mu?”   Yunus Emre, “Ele geleni yersin / Dile geleni d...
Risale-i Nur neden mihenge vurma çağrısı yapıyor?
818
Ali İhsan Çakal: “Risale-i Nur neden mihenge vurma çağrısı yapıyor? Bunu nasıl anlayacağız?” “Mihenge Vurmadan Almayınız” Mihenge vurmak hakkı ve hakikati parlatır, görmeyenlerin gözünü açar. H...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir