Evliliğe giden bir yolda nikâh ne zaman kıyılmalıdır?

Bayan okuyucumuz: “Evliliğe giden bir yolda nikâh ne zaman kıyılmalıdır?”

Sünnete göre evlilikte dört önemli aşama vardır. Bu aşamalara riâyet edilmediğinde sünnete uyulmamanın cezâsı çabuk gelir ve sürecin başlangıcında veya devamında kopukluklar, kırıklıklar, rahatsızlıklar yaşanır. Nikâh bu aşamaların dördüncüsüdür. Bu aşamaları kısaca özetleyelim:

1- Evlenecek kız ve erkek önce birbirlerini görürler ve tanırlar. Bu ilk tanımadır. İlk tanıma “uzaktan” olmalıdır. İlk tanımayı geleneklerimizde genelde erkek yapar. Fakat kızın da yapmasında bir sakınca yoktur.

İlk tanıma sünnettir. Peygamber Efendimiz (asm) kendisine evlenmek için başvuranlara “Ona baktın mı? Onu tanıdın mı?” diye sormuş; evlenmenin rast gele yapılmamasını tavsiye etmiştir.1

Erkek evleneceği kızı önce görür, sonra araştırır, sonra karar verir. Kararı olumlu veya olumsuzdur. Fakat her iki halde de, bu aşamalardan kıza ve kız tarafına bilgi uçurulması gerekmez. Vazgeçecekse bunu kendi içinde halleder. Evlenmeye karar vermişse, bunu bir kez de büyüklerine (bilhassa karşı tarafı bilenlere ve tanıyanlara) sorar, danışır; ve kararını kesinleştirir.

Bu aşamada kız ile görüşmeye, oturup konuşmaya, senli benli samîmiyet kurmaya, ümit veya söz vermeye (ve tabiî ki dehşetli bir tuzak olan flört yapmaya) asla gerek yoktur. Çünkü esasen bu aşama daha çok duygusal, tabiîlikten uzak ve kaygan bir zemindir. Kurulan samîmiyetlerin altında boşluklar oluşabilir. Güvenilen dal çürük olabilir. Her iki tarafın da içinde bulunduğu duygu seli, boşluğu da, çürük dalı da görmeyecek kadar kör olabilir.

İşte anneye, babaya, akrabalara, gerçek yakınlara ve gerçek yol gösterici dostlara burada ihtiyaç vardır. Çünkü onlar hayatı olduğu gibi, bütün tabiîliğiyle, renksiz ve duygusallıktan uzak görürler. Tecrübelidirler. Fikir ve görüşleri saygındır. Ve gençlerden çok, gençlerin mutluluğunu düşünürler. Onlara muhakkak danışılmalıdır.

2- İkinci aşama, karar aşamasıdır. Erkek evleneceği kız hakkında kesin karara ulaşmıştır. Kararını kendi âilesinin de görüşleri doğrultusunda olgunlaştırır ve kızı istetmek için gerekli adımları atar.

Kız tarafı, kararları olumlu da olsa, olumsuz da olsa, hemen bildirmezler. Biraz düşünme süresi isterler. Bu haklarıdır. Çünkü şimdi de araştırma ve karar verme sırası kız tarafındadır.

Talep âile meclisinde görüşülür. Kızın fikri muhakkak alınır. Bu sünnettir. Bu sünnet görmezden gelinmez. Peygamber Efendimiz (asm) evlendirilecek kızın fikrinin sorulmasını emretmiş; “Yâ Resûlallah! Kız utanmaz mı? Fikrini nasıl söyler?” diye soranlara da: “Onun susması olumlu cevabıdır.” buyurmuştur.2

Şüphesiz kızımız susmak zorunda değildir. Evlilik yapacağı adamla ilgili görüş ve fikirlerini bildirir. Baba veya anne asla baskı uygulamaz, kızın tereddütleri doğrultusunda yapılması gereken bir araştırma varsa, yapar veya yaptırır.

3- Karar olumlu ise karşı tarafa bilgi gönderilir. Karşı taraf bu olumlu haberi beklemektedir. Hemen harekete geçer. Dünürler yeniden bir araya gelirler, otururlar, konuşurlar. Söz keserler. Nişan veya düğüne doğru gerekli adımları atarlar. Kızın mehri belirlenir ve erkek tarafına bildirilir. Kızın mehri ev düzmekten önce gelir ve kızın hakkıdır. Nitekim Kur’ân, “Evlendiğiniz kadınlara mehirlerini gönül hoşluğu ile verin.” buyurmaktadır.3

Söz kesilebilir. Nişan yapılabilir. Nişan yapmak sünnettir. Peygamber Efendimiz (asm) Hazret-i Âişe validemizle (ra) üç sene nişanlı kalmıştır.4

4- Dördüncü aşamada ise, nikâh ve düğün yapılır. Allah’ın izniyle ve kuvvetiyle evlilik gerçekleştirilir. Taraflar Allah’a emanet edilir. Her iki tarafa da ebedî mutluluk dilenir.

Düğüne daha çok zaman olduğu halde nişan aşamasında nikâh yapılmaz. Nikâh gündeme de getirilmez. “Efendim, kızla erkek birbirlerini daha iyi tanısınlar, daha rahat görüşsünler, nasıl olsa beş altı ay sonra düğün de gündemde, nasıl olsa verdik-aldık, araya haramlık girmesin…!”

Bütün bunlar ne kadar mâsum gerekçeler de olsa, nikâh kurumunu zayıflatmaya yönelik, havadan, sudan ve talihsiz bahanelerdir. Çünkü evlenme gerçekleşmemiştir. Bilinmelidir ki; nikâhla kız ile erkek birbirlerine helâl oluyorlar. Allah katında nikâhın açık anlamı budur.

Düğün daha uzaksa, evlilik için bir takım yollar yürünmesi ve bâdireler aşılması gerekiyorsa; nikâhta aceleci davranmak yanlıştır.
Doğru olan; nikâhı düğün günü göründüğü ve yaklaştığı zaman–-en fazla birkaç gün kala—yapmaktır.

Dipnotlar:
1- Nesâî, Nikâh, 17.
2- Nesâî, Nikâh, 34.
3- Nisâ Sûresi, 4/4.
4- Buhârî, Nikâh, 10; Müslim, Nikâh, 69.

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Nikâhlanırken âileden izin almamak câiz midir?
1.452
Ankara’dan okuyucumuz: “Nikâhlanırken âileden izin almamak câiz midir? Ayrıca geleneklerimize göre düğünde erkekler de altın yüzük takıyorlar. Altın yüzük haram mı? Veya ne kadar karışım olursa haram ...
Mahremlik sınırları ve ölçüler
23.526
Bekir Bey: “Mahremlik ve nâmahremlik ne demektir? Bir kişinin mahremleri ve nâmahremleri kimlerdir? Nâmahremlerimize karşı tutumumuz nasıl olmalı?”   Mahremlik, “evlenme haramlığı” demektir. ...
Zeynep binti Cahş’ın nikâhı meselesi
2.514
Kadriye Tokdemir: “Zeyneb binti Cahş kimdir?”   PEYGAMBER EFENDİMİZ’İ (ASM) ÜZEN BOŞANMA Zeyneb Binti Cahş, şahsında bir cahiliye âdetinin hükümden kaldırıldığı; Peygamber Efendimiz’in (asm) ...
Çocuğun aldırılması
793
İsimsiz okuyucumuz: “Üç aylık hâmile olan birisi, röntgen çekimi sonucunda akraba evliliğinden dolayı çocuğunun sakat kalma ihtimalini tesbit etse, çocuğunu aldırması câiz olur mu?” Akraba evliliğini...
Düğünlerimizde Eğlence
561
Pendik’ten Mehmet Bey: “Yakın akrabalarımızın kadın erkek karışık orkestralı, oyunlu, davullu, zurnalı düğünleri oluyor. Bu düğünlere gidelim mi? Gitmez isek darılıyorlar, alınıyorlar. Ayrıca akrabalı...
Dil yarası dünyada da, mahşerde de mahcup eder
2.337
Eskişehir’den Özgür Yavuz: “Dine, imana, Allah’a, Peygamber’e hiçbir düşmanlığı olmadığı, hatta dine, Nur hizmetine taraftar olduğu halde bir kişi kötü bir ağız alışkanlığı sebebiyle ve sinirlendiği b...
Velîsiz nikâh olmaz!
1.703
Kul Halime rumuzlu okuyucumuz: “Nişanlı bir arkadaşım vardı. Birbirlerine günah olmasınlar diye nişanlısı ile arasında imam nikâhı kıydım. Onlar istemişlerdi. Nikâh esnasında kabul ettik dediler. Şahi...
Ramazan ayında evlenmenin dinen bir sakıncası var mıdır?...
959
Ramazan ayında evlenmekte dinen bir sakınca yoktur. Ancak insanlar oruçlu olacaklar. Düğün sahiplerinin ikramı sınırlı ve kayıtlı olacak. Akşam iftar, namaz vs. herkeste bir telâş olacak. Bunları düşü...
Mahremlerimiz ve nâmahremlerimizle ilişkilerimiz
2.593
Semra Hanım: “Mahremlik ve nâmahremlik ne demektir? Bir kişinin mahremleri ve nâmahremleri kimlerdir? Nâmahremlerimize karşı tutumumuz nasıl olmalı?”   MAHREMLİK - NÂMAHREMLİK Mahremlik, “ev...
Evlilikte ebeveynin tutumu
17.802
Almanya’dan okuyucumuz: “İstenilen bir kızın kararı olumlu iken ve dînî açıdan bütün şartlar da olumlu olmasına rağmen, anne ve babanın bu izdivâca şiddetle karşı çıkmaları ve kızlarına baskı yapmalar...
Dini nikah ne zaman kıyılmalı?
3.105
Ahmet Tunay: "Nişandan hemen sonra dini nikâh kıyılmalımı"? Düğün görünürlerde yok iken, resmî nikâh yapılmamışken, dinî nikâh için erken davranmak ve bunun için haramdan korunmak gibi masum bir gere...
Mahrem olsunlar diye süt kardeşliğine izin var mıdır? 
296
Eskişehir’den Süleyman AKKIN: Mahrem olsunlar diye süt kardeşliğine izin var mıdır?   Çocukları sütkardeşi yapmanın dinî bir gerekçesi yoktur. Bu konuda dinî bir emir de yoktur. Zorlukları...
Unutmayalım; Ahiret hesabına yaşıyoruz
1.644
Bülent Bey: “Evli erkek veya kadının zina yapması veya zinaya yaklaşması hâlinde nikâhları gider mi?”   Zina yapmakla veya zinaya yaklaşmakla veya başka bir “kebâir” işlemekle dinen nikâhın gi...
Evlilik kader midir yoksa irade midir?
1.747
Fatma Gül: “Evlilik kesinlikle kader midir yoksa irade midir?” Biz kimi zaman kolaycılığa kaçıyoruz gibi geliyor bana. Her şeyde olduğu gibi, evlilikte kaderin payı olduğu gibi, irademizin de h...
Zina ve Evlilik
5.061
Eskişehir’den İzzet Bey: “Nur Sûresinin 3. âyetine göre zina yapan birisinin evliliği nasıl olmalıdır?” Nur Sûresinin 3. âyeti meâlen şöyledir: “Zina eden erkek, zina eden veya müşrik bir kadı...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

2 comments

  1. Aileler evliligimize karsilar ve bizde nisanlimla evlilik yolundayiz evlenmek istiyoruz onlar olmadan imam nikahini kilmak iyimidir

    1. Melek hanım, Peygamber Efendimiz (asm): “Nikâh ancak velinin ve iki âdil şâhidin bulunmasıyla yapılır. Kadının velîsinin ve iki âdil şâhidin bulunmadığı bir nikâh bâtıldır.” Bir diğer hadislerinde de Allah Resûlü (asm): “Velinin izni olmadan aslâ nikâh olmaz” buyurmuşlardır.

      Daha fazla bilgi için “Velisiz nikah olmaz!” makalesi ile Nikâhlanırken âileden izin almamak câiz midir? makalesine bakmanızı tavsiye ederiz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir