Ebu Hüreyre (ra) neden çok hadis rivayet etti?

H. B. Rumuzlu okuyucumuz: “Ebu Hüreyre gerçekten güvenilir birisi midir? Neden çok hadis rivayet etmiştir?”

 

Ebu Hüreyre (ra) bir sahabedir. Hadislerine elbette güvenilir. Fakat Ebu Hüreyre (ra) güçlü bir hafızaya sahip olmakla beraber, fakih değildi. Yani hadisleri ve âyetleri muhakeme etmez ve hüküm çıkarmazdı. Bazen rivayetleri arasında nesholmuş, hükmü başka bir hadisle veya âyetle kaldırılmış rivayetler de olurdu. Bu sebeple Hanefiler Ebu Hüreyre’nin (ra) rivayetleri veya başka bir rivayet, eğer bir âyetle veya başka sahih bir hadisle çeliştiğinde, o âyeti veya hadisi esas alırlardı.

Fakat bu durum, Ebu Hüreyre’nin (ra) güvenilirliğine gölge düşüren bir husus değildir. Her ilim elbette farklı bir kabiliyet ister ve bir insandan her kabiliyet beklenmez.

Ebu Hüreyre (ra) neden çok hadis rivayet etmiştir?

1- İşittiğini unutmayan güçlü bir hafızaya sahipti.

2- Suffa ashabındandı. Başkaları kendi işiyle meşgulken, Ebu Hüreyre (ra) bazen aç, bazen yarı tok, Resulullah’ın (asm) yanından hiç ayrılmazdı.

3- İlim öğrenmeye âşıktı. Resulullah’tan (asm) duyduğu her sözü hayranlıkla ezberler, ondan hiçbir şeyi unutmazdı.

4- Duyduklarını unutmamak için güçlü bir hafızaya sahip olma konusunda Resulullah’ın (asm) hususî duâsına mazhar olmuştu.1

5- Ömrünü Resulullah’tan (asm) hadis öğrenmeye ve bunu nakletmeye adamıştı.

6- Uzun ömürlü olmuş, Resulullah’ın (asm) vefatından sonra yaklaşık yarım asır daha yaşamıştır.

Dolayısıyla Ebu Hüreyre (ra) evet çok hadis rivayet etmiştir. Belki Ebu Hüreyre (ra) adına hadis uyduranlar da olmuştur. Fakat bütün bunları hadis uleması tek tek tetkik etmişler, uydurulmuş olanını sıhhatlisinden ayırmışlar ve kütüb-ü sitte veya kütüb-ü tis’a gibi dev bir hadis külliyatı miras bırakmışlardır.

Dolayısıyla Ebu Hüreyre (ra) –haşa- meczup veya yalancı değildir. Bu günkü hadis mirasının temelindeki sahabedir. Duyduklarını aynen nakletmekten başka bir kusuru yoktur. Bu gün bizim Ebu Hüreyre’ye (ra) sadece duâ borcumuz vardır. Allah ondan razı olsun.

İLMİ GİZLEMEK GÜNAHTIR

Ebu Hüreyre (ra) sahabe içerisinde en çok hadis rivayet etmesiyle tanınan bir hadis hafızıdır. Evet; Ebu Hureyre (ra) bu yönüyle daha sahabe zamanında eleştirilmiştir. Hz. Ömer’in (ra) Ebu Hüreyre’yi çağırıp şöyle çıkıştığı rivayet olunur:

“Ya hadis rivayetini bırakırsın, ya da seni Devs topraklarına sürerim!”

Fakat Ebu Hüreyre (ra) hafızasında çok hadis bulunduğunu, bu hadisleri bizzat Resulullah’tan (asm) veya ashabından işittiğini, herkes kendi işiyle meşgulken kendisinin boğazı tokluğuna Resulullah’ın (asm) yanından ayrılmadığından Resulullah’tan (asm) çok hadis işittiğini, bunları gizlemenin de günah olduğunu, böyle bir vebal ile yaşamaktan Allah’a sığındığını söylüyor. Hz. Ömer (ra) bu defa:

“Peki, falancanın evinde Resulullah’la (asm) birlikteyken sen de var mıydın?”

Ebu Hüreyre (ra):

“Evet, oradaydım. Bunu neden sorduğunu da biliyorum. Resulullah (asm) orada: ‘Kim bana bile bile yalan isnat ederse ateşteki yerine hazırlansın.’ buyurmuştu. Bana bunu hatırlatmak istedin!” deyince Hazret-i Ömer (ra):

“Var git öyleyse, bildiğin hadisleri rivayet etmeye devam et!” dedi.2

SAİD NURSî HÜREYRE’NİN (RA) HAKKINI TESLİM ETMİŞTİR

Ebu Hüreyre (ra), Peygamber Efendimiz’in “Ashabım yıldızlar gibidir. Hangisine uyarsanız doğruyu bulursunuz.”3 buyurduğu Ashab-ı Kiram’dandır. Dolayısıyla Ashab-ı Kiram’dan herhangi birisine meczup veya deli diyerek tezyif edip, bu adeseyle dini doğru anlattığını ileri sürmek başlı başına bir meczupluktur. Ehl-i sünnet âlimlerinin ittifakıyla sahabenin hepsi adildir. Naklettikleri hadislere güvenilir.

Said Nursî’nin (ra) Ebu Hüreyre (ra) hakkında söyledikleri, ehl-i sünnet âlimlerinin bin seneden beri söylediklerinin teyidinden ibarettir. Said Nursî, önceki binlerce ehl-i sünnet âlimi gibi ilimde ve adalette Ebu Hüreyre’nin (ra) hakkını teslim etmiştir.

Dipnotlar:
1- Bediüzzaman, Mektubat (yeni tanzim), s. 146; Buharî, İlim: 42; Menâkıb: 28; Büyû’: 1; Hars: 21; Müslim, Fedâilü’s-Sahâbe: 159, no. 2492; Tirmizî, Menâkıb: 46, 47; Müsned, 2:240, 274, 428
2- İbn-i Kesir, El-Bidaye, 7/107; Zehebî, Siyer, 2/603
3- Beyhaki, el-Medhal, s. 162-3, No:152

image_pdfimage_print

KONU İLE İLGİLİ MAKALELER

Örnek bir tövbe: Kâ’b bin Mâlik’in (ra) tövbesi
5.991
Kırıkkale’den bayan okuyucumuz: “Sahabe efendilerimizden örnek bir tövbe aktarabilir misiniz? Makbul bir tövbe nasıl yapılır? Bir tövbenin kabul olması için gerekli şartlar nelerdir? Tövbemizin kabul ...
Âyetler ve yorumlar
642
Ersin AKBULAK: “Ben bir fizikçiyim. İmkânlarım ölçüsünde Kur’ân’ı okuyorum ve inceliyorum. Kur’ân’da kabir azabı ile ilgili bir işâret görmedim. İşte meselâ, Yasin Sûresi 52. âyet: “Eyvah başımıza gel...
Doğru bilgiye tok olamayız
652
Zeynep Hanım: “‘İlim Çin’de de olsa alınız.’ hadisini açıklar mısınız?” Hadisin tamamı şöyledir: Hazret-i Enes (ra) rivâyet etmiştir: Peygamber Efendimiz (asm) buyurmuştur ki: “Çin’de de olsa ilmi ...
Ahir zamanda geleceği haber verilen Kahtani kimdir?
3.314
Adapazarı’ndan Hamit Aksoy: “Yeni Asya´da çıkan bir hadiste Kahtani’den söz ediliyordu. Kahtani kimdir?”   Kahtani kelime manası itibariyle “yokluktan berekete” demektir. Diğer taraftan “Kaht...
Kur’ân münkirlere meydan okuyor
637
Mine Hanım: “Agnostik bir sitede Kur’an’dan bir âyet yazmışlar. Allah’ın (c.c) insanlara “Kur’an’ın benzerini yapabiliyorsanız yapın, bir harfini bile yapamazsınız” dediği bir âyet. Sonra da Peygamber...
Kur’ân ve diğer dinî kitaplar
1.923
S. rumuzlu okuyucumuz: “Kur’ân okumak ile diğer dînî kitapları okumak arasında tercih yapılır mı? Tercih yapmak istesek, hangisi daha sevaplıdır?   Kur’ân Allah kelâmıdır. Doğrudan Allah kelâ...
Allah Kadîm’dir
512
Mehmet Ali Bey: “Allah’ın (cc) ezelî olduğuna, başlangıcının olmadığına inanıyorum. Fakat aklıma bir şey takılıyor ve bunu cevaplayamıyorum. Cenâb-ı Allah insanlığı ve dünyayı yaratmadan evvel ne vard...
Fırat´ın suyu kırmızı akar
5.859
Ermenek’ten Haydar Açıkbaş: “Dicle ve Fırat arasında çıkacak savaşla ilgili Peygamber Efendimiz (asm) neler bildirmiş? Bu hadislerin yorumları nelerdir? Bu rivâyetlerin günümüzdeki olaylarla ne derece...
İslâm’da doğru bilginin kaynakları nelerdir?
3.378
Salih Bey: “İslâm’da doğru bilginin kaynakları nelerdir? Her duyduğumuzu doğru bilgiden sayabilir miyiz?”   İSLÂMİYET ZÜLCENAHEYNDİR Her duyduğumuzu doğru bilgiden saymayı Kur’ân nehyediyo...
Hadisi mânâ ile nakil
616
İstanbul’dan okuyucumuz: “Bazen sohbetlerimizde hadislerin tam metnini hatırlayamayıp, mânâ olarak naklediyoruz. Mânâ ile hadis nakletmek caiz midir?”   Hayatımızda, konuşmalarımızda, davranı...
Allah´ın vahyi üzerine
472
Şakir Argın: “Bazı rivayetlerde Peygamber Efendimiz (asm), Allah’ın sözünü naklediyor. Meselâ ‘ey kullarım!’ diye başlayan hadisler var. Bu sözler kime aittirler? Allah’ın sözleri midirler?”  ...
Rahman Sûresi üzerine bir şerh denemesi
1.218
Fehmi Bey: “Rahman Sûresinin ilk âyetlerine göre, Allah önce Kur’ân’ı öğretiyor, sonra insanı yaratıyor. Bu sıralama ile düşünürsek, Allah Kur’ân’ı önce kime öğretti?” KUR’ÂN BİR RAHMETTİR Rahman Sû...
Az Demeyip, Vermeye Bakmalı
649
Mersin’den Yaşar Kılınç: “Veren el alan elden üstündür” hadisini hayır yapmanın önemi üzerinde durarak açıklar mısınız? Bu konuda örnekler var mıdır?” Allah Cevad’dır, Vehhab’tır, Kerim’dir; cömertti...
Sahabe günah işler mi?
933
İstanbul’dan Yılmaz Erdoğan: “Maiz hadisi çerçevesinde sahabe-i kiramı günahtan nasıl tenzih edeceğiz?” MAİZ HADİSİ NEDİR? Maiz bin Malik (ra) ashab-ı kiramdandır. Bir günah işlemiş; ardından pişm...
Kur’ân hodri meydan diyor!
1.697
Mine Yeşim: “İnternette bir agnostik sitesine rastladım. Kur’ân’dan bir âyet yazmışlar. Allah’ın (cc) insanlara Kur’ân’ın benzerini yapabiliyorsanız yapın, bir harfini bile yapamazsınız dediği bir âye...
Bu makale size yardımcı oldu mu? Evet Hayır

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir